ရြက္မြန္စာမ်က္ႏွာ

Monday, September 8, 2014

ပညာေရးမွာလဲ လြတ္လပ္မႈလိုသည္


ဂၤလိပ္ေတြ ျမန္မာျပည္ကို မသိမ္းခင္တုန္းက ျမန္မာျပည္ရဲ့ ပညာေရးစနစ္ဟာ ဘုန္းျကီးေက်ာင္း ပညာေရးစနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုန္းေတာ္ျကီးေက်ာင္းေတြက အဲဒီေခတ္ရဲ့ လိုအပ္ခ်က္နဲ့အညီ လူေတြကို ပညာသင္ျကားေပးခဲ့ပါတယ္။ အေျခခံ ျဖစ္တဲ့ အေရး၊ အဖတ္၊ အတြက္၊ ေဗဒင္၊ ေဆးက်မ္း စတာေတြကို ဘာသာေရးစာမ်ားနဲ့အတူ ကေလးမ်ား သင္ျကားရပါတယ္။ မနၱေလးလို ျမို့ေတြကို အသာထား၊ ေခ်ာင္က်တဲ့ေက်းလက္ ေတာရြာေတြမွာေတာင္ ဘုန္းေတာ္ျကီးေက်ာင္းေတြကေန ပညာေရးကို တာဝန္ယူခဲ့တယ္လို့ ဆိုနိုင္ပါတယ္။

ျမန္မာဘုရင္ေတြ ပေဒသရာဇ္ေတြ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ ကာလျဖစ္ေပမယ့္ ဘုန္းေတာ္ျကီးေက်ာင္း ပညာေရးကို ဘယ္လို သင္ရမယ္၊ ဘာေတြထည့္မသင္ရဘူး၊ ဘာေတြျဖည့္စြက္ သင္ရမယ္လို့ ျမန္မာဘုရင္မ်ားက ဝင္စြက္ဖက္ခဲ့တာမ်ဳိး မရိွခဲ့ပါဘူး။ ဘုန္းေတာ္ျကီးေက်ာင္း ပညာေရးစနစ္ကို ဘုရင္ေတြက ယံုျကည္မႈရိွလို့ ဝင္မစြက္ဖက္တာလို့ ဆိုနိုင္ပါတယ္။ ေရွးေခတ္ ဘုန္းေတာ္ျကီးေက်ာင္း ပညာေရးဟာ အေနာက္တိုင္းပညာေရးနဲ့ ကြာဟခ်က္ေတြ ရိွေပမယ့္ အဓိကအားျဖင့္ စာေရးစာဖတ္ တတ္ဖို့နဲ့ လိမၼာေရးျခားရိွေအာင္ သင္ျကားပို့ခ် ေပးတယ္လို့ ဆိုနိုင္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက လယ္လုပ္ဖို့၊ စပါးစိုက္ဖို့ စတာေတြအျပင္ အျခားေသာ အေျကာင္းေျကာင္းေျကာင့္ ေက်ာင္းသားေတြ ဘုန္းျကီးေက်ာင္းက ေစာေစာ ထြက္တယ္ ဆိုရင္ေတာင္ လူ့အသိုင္းအဝိုင္းထဲမွာ အဆင္ေျပေျပ ေနနိုင္ေရးအတြက္ လမ္းညႊန္ဆံုးမ သင္ျကားခဲ့ရတာမို့ လူ့အသိုင္း အဝိုင္းအတြက္ မနစ္ေစရပါဘူး။
အဂၤလိပ္ေတြ ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းျပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္း အေနာက္တိုင္းပညာေရး စနစ္ကို မိတ္ဆက္လာပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ၁၈၂၄ အဂၤလိပ္ျမန္မာ ပထမစစ္ပဲြအျပီးမွာ ရခိုင္ေဒသနဲ့ တနသၤာရီေဒသမွာ အေနာက္တိုင္းပညာေရးအတိုင္း သင္ျကားတဲ့ ေက်ာင္းေတြ ေပၚလာပါတယ္။ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ ေခတ္နဲ့အညီ ျမန္မာကေလးမ်ား အေနာက္တိုင္းပညာေရးကို သင္ျကား လာျကပါတယ္။ ဒါေတာင္ အေတာ္ေစာေစာကာလမွာ မိဘေတြက အေနာက္တိုင္း ပညာေရးကို အယံုအျကည္ မရိွေသး လွပါဘူး။

သူတို့ကေလးေတြကို အေနာက္တိုင္း ပံုစံအတိုင္း၊ စနစ္အတိုင္း သင္ျကားတဲ့ ေက်ာင္းေတြကို ပို့မယ္ဆိုရင္ သင္ျကား ေပးတဲ့ ဆရာေတြရဲ့ ျသဇာေျကာင့္ ေနာင္မွာ သူတို့ရဲ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ကေလးေတြ ခရစ္ယာန္ျဖစ္သြားမွာကို စိုးရိမ္တာလည္း ပါတယ္လို့ ေရွးလူျကီးမ်ားေျပာတာ မွတ္မိပါတယ္။ အဂၤလိပ္စာသင္တဲ့ေက်ာင္းကို စာျဖူသင္တဲ့ ေက်ာင္းလို့ ေခၚခဲ့ပါတယ္။ ရခိုင္နဲ့ တနသၤာရီေဒသမွာ ေပၚလာခဲ့တဲ့ အေနာက္တိုင္းစနစ္ ေက်ာင္းေတြရဲ့ သင္ျကားမႈ ေအာက္မွာ အဲဒီေဒသမ်ားက လူငယ္မ်ား ေခတ္ပညာကို စတင္ျမည္းစမ္းခြင့္ရလာပါတယ္။ အဲဒီကာလမ်ားမွာ အထက္ ျမန္မာျပည္က ျမန္မာဘုရင္ လက္ေအာက္မွာပဲ ရိွေနေသးတယ္ဆိုေတာ့ ပညာေရးစနစ္ဟာ ဘုန္းျကီးေက်ာင္း ပညာေရး စနစ္ပဲ ရိွေနပါေသးတယ္။ တခါ ၁၈၅၂ အဂၤလိပ္ျမန္မာ ဒုတိယစစ္ပဲြအျပီးမွာေတာ့ ေျမထဲေအာင္လံအထိ အဂၤလိပ္က သိမ္းလိုက္ပါတယ္။ ေျပာရရင္ ျမန္မာျပည္ တဝက္ေလာက္ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ ေရာက္သလို ျဖစ္သြားပါျပီ။

အဲဒီလို အသိမ္းခံရတဲ့ နယ္ေျမမ်ားမွာလည္း အဂၤလိပ္အစိုးရက ေခတ္သစ္ေက်ာင္းမ်ား ထူေထာင္သင္ျကားလာပါတယ္။ အထက္ျမန္မာျပည္ကေတာ့ ဘုန္းေတာ္ျကီးေက်ာင္း စနစ္ေအာက္မွာပဲ စာသင္ေနျကဆဲပါ။ မင္းတုန္းမင္း လက္ထက္ ေရာက္ေတာ့မွ အေနာက္တိုင္းစနစ္အတိုင္း ပညာသင္ျကားပို့ခ်တဲ့ ေက်ာင္းတေက်ာင္းကို မနၱေလးမွာ ဖြင့္ခြင့္ျပုပါတယ္။ သံတဲေက်ာင္းလို့ လူသိမ်ားခဲ့ပါတယ္။ ေဒါက္တာမာ့ခ္ ဆိုသူက ဦးစီးျပီး ဖြင့္လွစ္တဲ့ေက်ာင္းျဖစ္ပါတယ္။ အရပ္ထဲက လူေတြကေတာ့ ဆရာမွတ္ျကီးေက်ာင္းလို့ ေခၚပါတယ္။ ကုလားျပည္ကို ပါသြားတဲ့ ျမန္မာျပည္ရဲ့ ေနာက္ဆံုးဘုရင္ျဖစ္သူ သီေပါမင္းဟာ မင္းသားငယ္ဘဝက သံတဲေက်ာင္းမွာ တျခားမင္းသားမ်ား နည္းတူ စာသင္ခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီေက်ာင္း ဖြင့္တုန္းက သင္ရိုးညႊန္းတန္းဟာ ဘယ္လိုျဖစ္ရမယ္၊ ဘာေတြထည့္သင္ရမယ္၊ ဘာေတြထည့္မသင္ရဘူးလို့ မင္းတုန္းမင္းက ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ခဲ့ျခင္း မရိွခဲ့ပါ။ အမွန္တကယ္ဆို ဘုရင္လုပ္သူက စြက္ဖက္ရင္ ရတာေပါ့။ သူ့မင္းေနျပည္ေတာ္မွာ နိုင္ငံျခားသား တေယာက္ ေက်ာင္းလာဖြင့္တဲ့ ကိစၥမွာ စြက္ဖက္မယ္ဆိုရင္ စြက္ဖက္လို့ ရတာေပါ့ မဟုတ္ဘူးလား။

မင္းတုန္းမင္း ကိုယ္၌ကလည္း အေနာက္တိုင္းစနစ္ပညာေရး အေရးပါလာတယ္ဆိုတာကို ရိပ္စားမိပံုေပၚပါတယ္။ သိပံၸပညာကို လိုခ်င္ရင္ အေနာက္တိုင္းေက်ာင္းမ်ားမွာသာ ပညာသင္ျကားမွ ရနိုင္မယ္ဆိုတာကို နားလည္လာတာပါ။ ဒါေျကာင့္ ဆရာမွတ္ျကီး ေက်ာင္းကို ဖြင့္ခြင့္ျပုတာတင္မကပဲ အေနာက္နိုင္ငံေတြကိုပါ ပညာသင္ေတြ စတင္ေစလႊတ္ ခဲ့ပါေသးတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူမ်ားတိုင္းျပည္ေတြနဲ့ ယွဥ္လိုက္ရင္ အခိ်န္အားျဖင့္ အေတာ္ေတာ့ ေနာက္က်သြားျပီလို့ ဆိုနိုင္ပါတယ္။ မင္းတုန္းမင္း လက္ထက္မွာ အဂၤလန္ကို ပညာသင္ ဆယ္ဦးခန့္ သို့မဟုတ္ ဆယ္ဦးေက်ာ္ခန့္ လႊတ္ျပီး ပညာသင္ခိုင္းတဲ့ အခိ်န္မွာ ဂ်ပန္ဘုရင္ ေစလႊတ္လိုက္လို့ ပညာသင္ေနတဲ့ ဂ်ပန္လူငယ္ေက်ာင္းသားေပါင္းဟာ အဂၤလန္ တနိုင္ငံထဲမွာပဲ ငါးရာေက်ာ္ ရိွေနျပီလို့ သုေတသီေတြက ဆိုပါတယ္။ ဒါေတာင္ ျပင္သစ္တို့၊ ဂ်ာမဏီတို့၊ အေမရိကန္တို့မွာ ပညာင္သင္ေနတဲ့ ဂ်ပန္ ေက်ာင္းသားေတြကို ထည့္မတြက္ရ ေသးပါဘူး။ ေနာက္ေတာ့ သီေပါမင္း ပါေတာ္မမူခင္ ကတည္းကပဲ နန္းတြင္းနိုင္ငံေရး အရႈတ္အရွင္းေတြေျကာင့္ နိုင္ငံျခားပညာေတာ္သင္ လႊတ္တဲ့ ကိစၥဟာ နိတၳိတံ
သြားခဲ့ပါတယ္။

အဂၤလိပ္ေခတ္ တေလွ်ာက္လံုးမွာေတာ့ အေနာက္တိုင္းစနစ္အတိုင္း သင္ျကားတဲ့ေက်ာင္းေတြ အေျမာက္အမ်ား ေပၚထြက္ လာခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ သမိုင္းဝင္ေခါင္းေဆာင္မ်ားဟာလည္း တကယ္တန္းေတာ့ အေနာက္တိုင္းပညာေရးစနစ္ကို ျဖတ္သန္းသင္ျကား ေလ့လာခဲ့ရသူေတြပါ။ အဂၤလိပ္ကို ဆန့္က်င္ေနတဲ့ ျကားထဲကေန ျမန္မာအမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြ ေပၚလာပါတယ္။ အမ်ဳိးသားေက်ာင္း ဆိုေပမယ့္ သက္ဆိုင္ရာ ဘာသာရပ္မ်ားရဲ့ သင္ရိုး ညႊန္းတန္း အမ်ားစုဟာ အေနာက္တိုင္းစနစ္အတိုင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဂၤလိပ္နယ္ခဲ့်ကို မုန္းလို့ သူတို့ ဘာသာစကားနဲ့ သူတို့ ပညာေတြကို မသင္ေတာ့ဘူးရယ္လို့ မလုပ္ခဲ့ပါဘူး။ ေခတ္နဲ့အညီ သင္ျကားပို့ခ်ခဲ့ျကပါတယ္။ အုပ္စိုးသူ အဂၤလိပ္ အစိုးရကိုယ္တိုင္က အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြမွာ ဘာေတြကို ထည့္မသင္ရဘူး၊ ဘာေတြကိုေတာ့ မျဖစ္မေန ထည့္သြင္း သင္ျကား ရမယ္လို့ ဖိအားေပးတာ အျကပ္ကိုင္တာမ်ဳိး မရိွခဲ့ပါ။ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းက ဆရာျကီးေတြဟာ သင္ရိုးညႊန္းတန္း ကို ေခတ္နဲ့အညီ စနစ္တက် စီစဥ္ျပီးမွ ေက်ာင္းသားမ်ားကို သင္ျကားေပးခဲ့တာပါ။ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ တခုထဲကို အရင္းခံျပီး အဂၤလိပ္ကို မုန္းရင္ျပီးေရာ သင္ခ်င္သလို သင္မယ္ ဆိုတဲ့လုပ္ရပ္မ်ဳိးကို မလုပ္ခဲ့ျကပါဘူး။ ဒါကိုျကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ပညာေရးနဲ့ ပတ္သက္လို့ အဲဒီေခတ္က အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြက ဆရာျကီးေတြ ဆရာမျကီးေတြရဲ့ အျမင္က်ယ္မႈကို ျမင္နိုင္ပါတယ္။

ပညာေရးနဲ့ ပတ္သက္လို့ ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ အျမင္က်ယ္တဲ့ သံဃာေတာ္မ်ားလည္း အဂၤလိပ္စာေပကို ေလ့လာလိုက္စား လာျကပါတယ္။ နယ္ခဲ့်စာေပ ျဖစ္တာေျကာင့္ မသင္ဘူးဆိုတဲ့ အျမင္မ်ဳိးကို မထားဘဲ၊ အဂၤလိပ္စာဟာ ကမၻာမွာ အေရးပါ လာတဲ့ ဘာသာစာေပ ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို လက္ခံလာတဲ့ အျမင္ေျကာင့္လို့ ဆိုရမွာပါပဲ။ တကမၻာလံုးနဲ့ ဆက္ဆံဖို့ ဝိဇၨာ၊ သိပံၸပညာရပ္ေတြကို ေလ့လာသင္ယူဖို့ အဂၤလိပ္စာ တတ္မွျဖစ္မယ္ဆိုတဲ့ အျမင္ကလည္း က်ယ္ျပန့္လာတဲ့ ကာလလို့ ဆိုနိုင္ပါတယ္။

အဂၤလိပ္ေခတ္မွာ တကၠသိုလ္ပညာေရး အဆင့္အတန္းဟာ တစတစျမင့္မားလာပါတယ္။ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ ျဖစ္ေတာ့ ၁၉၂ဝ ခုနွစ္ပါ။ ဒုတိယေက်ာင္းသားသပိတ္ကေတာ့ ၁၉၃၈ ခုနွစ္လို့ ထင္ပါတယ္။ အဂၤလိပ္အစိုးရရဲ့ တကၠသိုလ္ ပညာေရးဟာ ကိုလိုနီစနစ္ သက္ဇိုးရွည္ဖို့ျဖစ္တယ္၊ ဒါေျကာင့္ ကိုလိုနီပညာေရး အလိုမရိွ စသျဖင့္ ေႂကြးေက်ာ္ခဲ့တာဟာ နိုင္ငံေရးအရ မွားတယ္လို့ မဆိုနိုင္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာျပည္က တကၠသိုလ္ေတြလည္း ေနာက္ပိုင္းမွာ တျဖည္းျဖည္းျခင္း အဆင့္ျမင့္လာတယ္လို့ ဆိုပါတယ္။ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးအတြက္ အဂၤလိပ္ကို ဆန့္က်င္ခဲ့တဲ့ ထိပ္ထိပ္ျကဲ နိုင္ငံေရး သမားေတြ၊ နာမည္ေက်ာ္ စာေရးဆရာေတြ၊ ကဗ်ာဆရာေတြ၊ အနုပညာသည္ေတြ အမ်ားစုဟာ အဲဒီေခတ္က တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသား ေတြနဲ့ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းထြက္ေတြ မ်ားပါတယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္က ေက်ာင္းသားေတြ ပညာသင္ ဆုရလို့ အဂၤလန္နိုင္ငံက ေအာက္စဖို့တို့ ကိန္းဘရစ္ခ်္တို့မွာ ပညာသင္ျကားခြင့္ ရတဲ့အခါမွာလည္း စာမလိုက္နိုင္လို့ ျပန္လာခဲ့ရတယ္ဆိုတာ တခါမွ မျကားမိခဲ့ပါဘူး။ သူမ်ားနိုင္ငံက တကၠသိုလ္ေတြမွာ တန္းတန္းတူတူ ယွဥ္ေဘာင္တန္းျပီး စာသင္နိုင္ခဲ့ျကပါတယ္။

ဆိုလိုတာက ဒီလိုပါ။ အဲဒီအခိ်န္က ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ရဲ့ ပညာေရးစနစ္ဟာ ကိုလိုနီပညာေရးစနစ္လို့ ဆိုေပမယ့္ ကမၻာ့ တန္းဝင္တယ္လို့ ေျပာခ်င္တာပါ။ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွာ ျဖစ္တာေျကာင့္ အုပ္စိုးသူေတြက တကၠသိုလ္က ဆရာေတြကို ဆရာစားခ်န္ထားျပီး သင္ျကားရမယ္လို့ ညႊန္ျကားခဲ့တာမ်ဳိး မရိွခဲ့ဘူးလို့ ေျပာနိုင္ပါတယ္။ အဂၤလိပ္အစိုးရ လိုခ်င္တာက ပညာေတာ္တဲ့ ေက်ာင္းသား ဘဲြ့ရရင္ သူခိုင္းခ်င္သလို ခိုင္းနိုင္ေရးဆိုတဲ့ အေပၚမွာသာ အကြက္ခ်န္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းတက္ေနတုန္း တန္းလန္း ပညာကိုေလွ်ာ့သင္ေပးတယ္ ဆိုတာမ်ဳိးက စနစ္တခုအတြင္းမွာ ဘယ္လိုမွ လုပ္လို့ မရနိုင္ပါ။ ပညာေရးနားလည္သူမ်ား တတ္ကြ်မ္းသူမ်ား ပိုသိပါတယ္။ အစကတည္းက စနစ္မေကာင္းရင္ေတာ့၊ သင္တဲ့ဆရာကလည္း မေကာင္းရင္ေတာ့ ခပ္ခ်ာခ်ာ ေက်ာင္းသားေတြပဲ ထြက္လာမွာပါ။ ကိုလိုနီေခတ္က နယ္ခဲ့်အုပ္ခ်ဳပ္ ေနတယ္ဆိုေပမယ့္ အေျခခံေက်ာင္းမ်ားကေန တကၠသိုလ္အဆင့္အထိ ပညာေရးစနစ္ဟာ အဲဒီေခတ္နဲ့အညီ တန္းဝင္ တယ္လို့ ဆိုနိုင္ပါတယ္။ ပညာေရးစနစ္ဟာ အဆင့္ျမင့္ပါတယ္။

အခုလက္ရိွ ျမန္မာနိုင္ငံရဲ့ ပညာေရးစနစ္ကေတာ့ စနစ္အရ အဆင့္အတန္းအရလည္း မေကာင္းပါ။ အားမနာတန္း ေျပာရရင္ ဘယ္မွာမွ တန္းမဝင္ပါ။ ေပမီေဒါက္မီ မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာျပည္ရဲ့ ပညာေရးစနစ္ဟာ ဘယ္နိုင္ငံ စနစ္မ်ဳိးနဲ့ အလားတူသလဲလို့ ေမးလာရင္ ေျပာရခက္ပါတယ္။ ျဗိတိသွ်စနစ္လား၊ အေမရိကန္စနစ္လား၊ ျသစေတးလ်စနစ္မ်ဳိးလား၊ ဂ်ာမန္စနစ္လား၊ ဒါမွမဟုတ္လဲ စကင္ဒီေနးဗီးယန္း နိုင္ငံေတြျဖစ္တဲ့ ဆီြဒင္တို့၊ ဒိန္းမတ္တို့ စနစ္မ်ဳိးလား။ တိုင္းျကည့္ လိုက္ရင္ ျမန္မာျပည္ရဲ့ ပညာေရးစနစ္ဟာ ဘယ္နိုင္ငံက စနစ္နဲ့မွ ကိုက္ညီတာမ်ဳိး ရိွမေနပါဘူး။ အေတာ္ဂြက်ပါတယ္။

အရင္တုန္းကလည္း ျမန္မာနည္းျမန္မာ့ဟန္ ဆိုရွယ္လစ္ေျကာင့္ ငါးပါးေမွာက္ခဲ့ ဘူးပါျပီ။ အခုေခတ္က်ေတာ့ ျမန္မာ့နည္း ျမန္မာ့ဟန္ ဒီမိုကေရစီတဲ့၊ စည္းကမ္းျပည့္ဝေသာ ဆိုတာကိုေတာင္ ေရွ့ကေန ေပါင္းထည့္လိုက္ေသးတယ္။ အခုလက္ရိွ ျမန္မာ့ ပညာေရးစနစ္ဟာ နိုင္ငံတကာက ဘယ္စနစ္နဲ့မွ ကိုက္ညီတာ အကံု်းဝင္တာမ်ဳိး မရိွတာေျကာင့္ ျမန္မာ့နည္း ျမန္မာ့ဟန္ ပညာေရး စနစ္လို့သာ ေျပာရေတာ့မွာပါ။ အနာဂတ္မ်ဳိးဆက္သစ္ လူငယ္မ်ားအတြက္ ရင္ေလးလွပါတယ္။ ပညာေရး တိုးတက္လိုသလား။ ရိုးရိုးေလးပါ။ ပညာေရးကို လြတ္လပ္ခြင့္ျပုဖို့ လိုပါတယ္။ ဘယ္လိုလြတ္လပ္ခြင့္လဲ။ ပညာေရးကို နားလည္သူေတြ ဦးေဆာင္ျပီး လုပ္ပါေစ။ အခုေတာ့ ပညာေရးကို နားမလည္သူေတြက ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြ ခ်ေနတာဟာ အေတာ္ေလး ရုပ္ဆိုးလွပါတယ္။ ခ်ဳပ္ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ပညာေရး လြတ္လပ္ခြင့္ မရိွတဲ့တိုင္းျပည္ရဲ့ အနာဂတ္ဟာ လွပလိမ့္မယ္ မဟုတ္ပါေျကာင္း။

ေဇာ္မင္း
၂၅ ရက္၊ ျသဂုတ္လ၊ ၂ဝ၁၄ ခုနွစ္

No comments:

 
 
©2007 Fine-Leaves.blogspot.com, Powered by Blogger.