ရြက္မြန္စာမ်က္ႏွာ

Monday, September 17, 2007

အာဆီယံခ်ာတာႏွင့္ ျမန္မာျပည္

ၿပီး
ခဲ့တဲ့ ၂၀၀၆ခုႏွစ္ ကစလို႔ ျမန္မာကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ ၿငိမ္ေနတတ္ေလ့ရိွတဲ့ ကေမၻာဒီးယား လိုႏုိင္ငံမ်ဳိးက ေတာင္ ျမန္မာကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အထင္ကရ ပါ၀င္လာတာကိုေတြ႔ရပါတယ္။ ကေမၻာဒီးယား ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဟြန္စန္အပါအ၀င္ ပါလီမန္အမတ္မ်ား ျမန္မာ့အေရးမွာ စတင္ ေျပာဆိုလာၾကပါတယ္။ ဒီအေျခအေနဟာ ေဒသတြင္း ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ သံခင္းတမန္ခင္း ရပ္၀န္းမွာ တိုးတက္မႈတရပ္လို႔ ရႈ႔ျမင္လို႔ရပါတယ္။ ကေမၻာဒီးယား အာဏာရ ပါတီက အမတ္အေတာ္ မ်ားမ်ားဟာ AIPMC လို႔ေခၚတဲ့ အာဆီယံေဒသတြင္း ပါလီမန္အမတ္မ်ား ေကာ္မတီမွာ အခုလိုပါ၀င္လာၿပီး ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဟြန္စန္ ကိုယ္တုိင္ ျမန္မာအတုိက္ခံ အမတ္မ်ားကို (၂) နာရီၾကာ လက္ခံေတြ႔ဆံုတာ နအဖစစ္အုပ္စု အဖို႔ေတာ့ အလြန္ခံရခက္တဲ့ ကိစၥပါဘဲ။

က်ေနာ္တို႔ ေဒသတြင္းက အာစီယံ (ASEAN) အဖြဲ႔၀င္ ႏုိင္ငံမ်ားက အမတ္ေတြ အခုလို တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ျမန္မာ့အေရးကို စိတ္၀င္စားၿပီး ပါလာၾကတာကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဘာေၾကာင့္ အဲသလို ပါ၀င္လာသလဲ ဆိုတာကို အဆင့္လိုက္ ေတြ႔ျမင္ရပါလိမ့္မယ္။

( ၁) အာစီယံ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အဖို႔ ျမန္မာစစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြရဲ့ အေစာ္ကားခံရသလို ျဖစ္ေနရတဲ့ ကိစၥမ်ားကေတာ့ ၁၉၉၆ ေလာက္က စခဲ့တယ္လို႔ဆိုရပါလိမ့္မယ္။ အဲသည့္ႏွစ္မွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကိသန္းေရႊ ကိုယ္တုိင္ မေလးရွားႏုိင္ငံကို သြားခဲ့ပါတယ္။ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္သူ မဟာသီယာ မိုဟာမက္နဲ႔ေတြ႔ဆံုၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံကို တျဖည္းျဖည္းျခင္း ေျပာင္းလဲယူ သြားၿပီး တေန႔မွာ ဒီမိုကေရစီ ႏုိင္ငံေတာ္အျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းသြားမယ့္ အစီအစဥ္ရိွေၾကာင္း အေသအခ်ာ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ အဲသလို ေျပာၾကားခ်က္ကို မေလးရွား ေခါင္းေဆာင္ေတြက ယံုၾကည္ခဲ့ပါတယ္။ အဲသလို ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ေျပာင္းတဲ့ မူကိုလည္း သူတို႔သေဘာက်ပါတယ္။ ဒါကိုတျခား အာစီယံႏုိင္ငံမ်ားက ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနနဲ႔ကလည္း တနည္းအားျဖင့္ ျဖစ္ႏုိင္ေျခ ရိွတယ္လို႔ လက္ခံခဲ့ၾကတဲ့ အတြက္ ၁၉၉၇ မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အာစီယံ အဖြဲ႔၀င္ႏုိင္ငံ ျဖစ္ လာခဲ့ပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ျမန္မာစစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားက သူတို႔ေပးထားတဲ့ အာမခံ ခ်က္ေတြကို ဒီ (၁၀) ႏွစ္အ တြင္းမွာ ဘာမွျဖစ္ျဖစ္ ေျမာက္ေျမာက္ အေကာင္အထည္ မေဖၚခဲ့တဲ့အတြက္ အာစီယံ ေခါင္းေဆာင္မ်ားၾကားမွာ သူတို႔အေနနဲ႔ ဒီစစ္ဗုိလ္ေတြရဲ႔ အေစာ္ကား ခံရတယ္လို႔ ခံစားရဟန္ ရိွေနပါတယ္။ ျမန္မာ စစ္ေခါင္းေဆာင္ ေတြဟာ သူတို႔ ေျပာထားသလို ထုိက္သင့္တဲ့ အေျပာင္းအလဲ အခ်ဳိ႕ကိုေတာင္မွ မလုပ္ဖူးလို႔ အာစီယံ ေခါင္းေဆာင္ေတြဖက္က စဥ္းစားတာ မလြန္ပါဖူး။

အထူးသျဖင့္ အာစီယံရဲ့ စီးပြားေရးပါတနာမ်ား ျဖစ္တဲ့ အေမရိကန္နဲ႔ အီးယူအစိုးရမ်ားက ျမန္မာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အာစီယံကို ဖိအားေပးသလိုမ်ဳိး ျဖစ္လာတဲ့အခါမ်ားမွာ ျမန္မာစစ္အစိုးရကို ခဏခဏ ကာေပးရတဲ့အတြက္ သူတို႔ဘက္က ခံစားခ်က္ ေကာင္းပံုမေပၚတာ ကိုလည္း ေတြ႔ ေနရပါတယ္။ အဲသလို ႏွစ္မ်ားအတြင္းမွာ ျဖစ္ခဲ့တာေတြ ကိုၾကည့္ၿပီး ေနာက္ဆံုးမွာ အင္ဒိုနီးရွား၊ ဖိလစ္ပုိင္၊ မေလးရွားတို႔က ဦးေဆာင္ၿပီး ေထာက္ျပတာ ေ၀ဖန္တာေတြကို ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္အတြင္းကစလို႔ အထင္အရွား ေတြ႔လာရပါတယ္။ ျမန္မာစစ္ဗုိလ္ေတြ ခဏခဏ ေျပာင္လိမ္ေျပာင္စားလုပ္ ေနတာကို ဆက္ၿပီး အကာအကြယ္ ေပးသင့္မေပးသင့္ ဆုိတာကိုပါ ထည့္တြက္ လာရပါတယ္။ ၂၀၀၆ ထဲမွာ မေလးရွား ႏုိင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီး ျမန္မာျပည္သြားေတာ့ စင္ကာပူ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္က ဘာေျပာသလဲဆုိရင္ ေရွ႕ဆက္ၿပီး သူတို႔၀င္ေရာက္ ေဆာင္ရြက္ ကူညီတာေတြ သိပ္ထူးမလာ လို႔ကေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံကိစၥကို ေမ့ထားလုိက္တာ ေကာင္းမယ္၊ ထဲထဲ၀င္၀င္ ဆက္မလုပ္သင့္ေတာ့ဖူးလို႔ အၾကံေပးခဲ့တာ လည္းရိွပါတယ္။

ျခံဳေျပာရရင္ ျမန္မာစစ္အစိုးရကို ၀င္ကာေပးေနရတဲ့ အတြက္ေရရွည္မွာ ႏုိင္ငံတကာအၾကား အရွက္ကြဲရသလို ဆက္မျဖစ္ျခင္ေတာ့ဘူး။ တဖက္မွာလည္း အေစာ္ကား ခံရသလိုလဲ ျဖစ္ေနရတယ္။ ဒီေနရာမွာ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံေရးသမားေတြနဲ႔ တူတဲ့ အခ်က္ကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဂ်ပန္ဆိုတာက စီးပြားေရးကလြဲလို႔ ဘာကိုမွ သိပ္ၾကည့္တဲ့ အစိုးရမ်ဳိး မဟုတ္ပါဘူး။ သို႔ေသာ္ ဆာမူရိုင္းမ်ား အရွက္တကြဲ ျဖစ္ရမယ့္ ကိစၥမ်ဳိးေတြ ေပၚလာရင္ေတာ့ ေပၚလစီကို အနည္းနဲ႔အမ်ား ဆိုသလို ေျပာင္းလဲေပး တတ္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာကေတာ့ အာစီယံ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အၾကားမွာ ျမန္မာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အမ်ားေရွ႔မွာ ခဏခဏ အရွက္ကြဲ မခံႏုိင္ေတာ့ဘူး ဆိုတာကို ေတြ႔လာရပါတယ္။

(၂) အာစီယံ ခ်ာတာကိစၥ

အာစီယံ အဖြဲ႔၀င္မ်ား အၾကားမွာ ခ်ာတာလို႔ေခၚတဲ့ သေဘာတူညီ ခ်က္မ်ားကို တရား၀င္ စတင္ ေရးဆြဲၾကဖို႔ဆိုတဲ့ စဥ္းစားခ်က္ ရွိလာတာ မၾကာေသးခင္ ကာလမ်ားက စတင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲတာကလည္း ေရရွည္မွာ အီးယူလို စနစ္ တက်ျဖစ္လာေအာင္ ဆုိတဲ့အျမင္ကေန စခဲ့တာဆိုရင္ လည္းမမွားပါဖူး။ အဲသလို လုပ္ျခင္ရတဲ့ အဓိက အခ်က္ကေတာ့ စီးပြားေရး ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ နည္းပညာမ်ား ပိုမိုရရိွေရး ဆိုတဲ့အခ်က္မ်ား အေပၚမွာ မူတည္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ ကေတာ့ မပါရင္မၿပီးလို႔ ထည့္ေျပာရတာ မ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္။ အဲသလုိ ခ်ာတာ ဆြဲၾကေတာ့မယ္ဆုိရင္ ႏုိင္ငံတခုျခင္းစီမွာ အနည္းနဲ႔အမ်ား တည္ၿငိမ္တဲ့ အစိုးရတရပ္ရိွဖို႔ လိုလာပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံလို ဘရုတ္က်ေနတဲ့ စစ္အစိုးရမ်ဳိးကို တန္းတူအခြင့္အေရး ေပးဖို႔ဆိုတာ အာဆီယံ ေခါင္းေဆာင္မ်ားအဖို႔ ေျခေထာက္ သံစူးသလို အခံရ ခက္ေနပါတယ္။ မေပးျပန္ရင္လည္း ခ်ာတာ ဆြဲၾကဖို႔ကိစၥဟာ လိုရင္းမေရာက္ဘဲ ေရရွည္တစ္ဆို႔ေနမဲ ့အသြင္ကို ေဆာင္လာပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ အီးယူရဲ့သမိုင္းေၾကာင္းကို နည္းနည္းေလာက္ေတာ့ ျပန္ေျပာဖို႔ လိုပါတယ္။ ၁၉၅၁ မွာ ပဲရစ္သေဘာတူညီခ်က္ ဆိုၿပီး သေဘာတူ စာခ်ဴပ္တခုကို လက္မွတ္ထိုးၾကပါတယ္။ အဲသည္တံုးက အီးယူဆိုတာ မေပၚေသးပါဘူး။ အဲသည့္ သေဘာတူညီခ်က္မွာ ပါတာက သံမဏိႏွင့္ေက်ာက္မီးေသြး ဆုိင္ရာစီးပါြးေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ဆိုၿပီးစတင္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲသည့္အဖြဲ႔ကို European Economic Community (ဥေရာပစီးပြားေရးဆုိင္ရာ အဖြဲ႔) လို႔ေခၚခဲ့ပါတယ္။

၁၉၅၂မွာၾကေတာ့ Treaty for European Defence Community (ဥေရာပ ကာကြယ္ေရး သေဘာ တူညီခ်က္) ဆိုတဲ့ဟာကိုလုပ္ပါတယ္။ အဲသည့္ သေဘာတူညီခ်က္ ကေတာ့မေအာင္ျမင္ လုိက္ပါဘူး။ ၁၉၅၇ မွာ
ေရာမ သေဘာတူညီခ်က္ ဆုိတာကို လုပ္ႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါကလည္း ၁၉၅၁ ကလုပ္ခဲ့တဲ့ EEC ကိုထပ္ အားျဖည့္တဲ့ သေဘာပါ။ ၁၉၅၈ မွာေတာ့ အေရးႀကီးတဲ့ သေဘာတူညီခ်က္ တခုကိုျခမွတ္ ႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲတာကမွ ကေန႔အီးယူရဲ့ အျမဳေတလို႔ ေျပာလို႔ ရႏုိင္ပါတယ္။ အဲတာကေတာ့ Euratom ယူေရတန္ လို႔အမည္တြင္တဲ့ Peaceful Nuclear Cooperation (ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ ၫူကလီးယား ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ) ဆိုတဲ့ သေဘာတူညီခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။

၁၉၈၆ မွာေတာ့ Single European Act (ဥေရာပႏုိင္ငံမ်ား တန္းတူေရး အက္ဥပေဒ) ဆိုတဲ့ သေဘာတူညီခ်က္ ျဖစ္တည္လာခဲ့ပါတယ္။ အဲတာရဲ့ အက်ဴိးဆက္အျဖစ္ ဥေရာပ အဖြဲ႔၀င္ႏိုင္ငံမ်ားဟာ ေဒသအတြင္းမွာ လြပ္လပ္စြာ သြားလာခြင့္နဲ႔ Common Market လို႔ေခၚတဲ့ ဥေရာပအဖြဲ႔ႏုိင္ငံမ်ား အတြင္းအဖြဲ႔၀င္ ႏုိင္ငံမ်ားက ဥေရာပသား မည္သူမဆို လြတ္လပ္စြာ စီးပြားေရးလုပ္ပုိင္ခြင့္ ရရိွျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။

၁၉၉၂ ၾကမွ ကေန႔ေျပာေနတဲ့ EU ဟာ ေဟာ္လန္ႏုိင္ငံမွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ မက္စထစ္သေဘာတူညီခ်က္ (Treaty of Maastricht) နဲ႔အတူ ေပၚေပါက္လာ ခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၉၆ မွာ Inter Governmental Conferences (ICG) ဆိုတာ ျဖစ္လာၿပီး အဲတာက အီးယူအတြင္းမွာ အျမင့္ဆံုးႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား ေတြ႔ဆံုတဲ့ Body (စုဖြဲ႔မႈ) တခုျဖစ္လာ ခဲ့ပါတယ္။

အဲသလို သေဘာတူညီခ်က္ေတြ ခဏခဏ ဆြဲရလြန္းလို႔ ဒီလိုဆိုရင္ သေဘာတူညီခ်က္ေတြ တခုျခင္းစီလုိက္ ဆြဲေနမဲ့အစား အီးယူကြန္စတီက်ဴးရွင္း ဆိုတာျဖစ္လာရင္ေတာ့ အေကာင္းဆံုးပဲလို႔ အားလံုးက တြက္ၾကပါတယ္။ ဟုိတံုး ကတည္းကေန အခုအထိ ေရးဆြဲေနရတဲ့ သေဘာတူညီခ်က္ေတြက မ်ားလွပါတယ္။ သေဘာတူညီခ်က္ေပါင္း (၇၀) ေလာက္ရိွပါတယ္။

၂၀၀၅ မွာ အီးယူ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ဆိုတာဆြဲဖို႔စတင္ပါတယ္။ Plan of EU Constitution လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ အၾကမ္းဖ်ဥ္း ေရးဆြဲထားတာကလြဲရင္ ပါ၀ါႀကီးတဲ့ အဖြဲ႔၀င္ႏုိင္ငံအခ်ဳိ႕က သေဘာမတူလို႔ အခုအထိ မေအာင္ျမင္ေသးပါ။ ဒါ့အျပင္ သတိျပဳရမွာကေတာ့ အီးယူထဲမွာ ပါ၀င္လိုတဲ့ ဥေရာပ ႏုိင္ငံမ်ားဟာ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံ ျဖစ္ဖို႔လိုပါတယ္။ ေဘာ့စနီးယား စစ္ပြဲအတြင္းက လူမ်ဳိးတံုးေအာင္ သတ္ခဲ့တယ္လို႔ အစြပ္စြဲခံရတဲ့ ခရိုေရးရွန္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ တေယာက္ကို ခရိုေရးရွားအစိုးရက ႏုိင္ငံတကာ တရားရံုးကို မလႊဲအပ္ပဲ ပ်က္ကြက္ခဲ့လို႔ ခရိုေရးရွားႏုိင္ငံရဲ့ အဖြဲ႔၀င္ ျဖစ္မႈကို အီးယူကေန ၂၀၀၆ အတြင္းမွာတံုးက ဆုိင္းထားတာကိုလည္း ေတြ႔ႏုိင္ပါတယ္။

အခုအထိ အီးယူကြန္စတီက်ဴးရွင္း ဆိုတာ ပီပီျပင္ျပင္ ေပၚမလာေသးပါဖူး။ အဲတာေၾကာင့္ အီးယူအဖြဲ႔၀င္ ႏုိင္ငံမ်ားအၾကားမွာ COSAC လို႔ေခၚတဲ့ ဥေရာပကိစၥရပ္မ်ားဆုိင္ရာေကာ္မတီ ကေနပဲတဆင့္ အဖြဲ႔၀င္ႏုိင္ငံမ်ား မွာရိွသင့္တဲ့၊ ရိွရမဲ့ အာဏာနဲ႔ဆံုးျဖတ္ပုိင္ခြင့္မ်ား ေ၀ျခမ္းသတ္မွတ္ျခင္းကို ေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။ အီးယူေဘာ္ဒီ တခုလံုးနဲ႔ အဖြဲ႔၀င္ႏုိင္ငံမ်ားအၾကား သူ႔အပုိင္းနဲ႔သူ ဆက္လက္တည္ရိွေနတဲ့ လုပ္ပုိင္ခြင့္အာဏာမ်ားလို႔ ဆိုေကာင္းဆိုႏုိင္ ပါတယ္။

(၃) ။ အာစီယံကလည္း စီးပြားေရးပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရးအတြက္ ခ်ာတာဆြဲဖို႔ ဆိုၿပီးစိတ္ကူး ရိွလာပါတယ္။ ဒီေနရာ မွာ သတိထားဖို႔က ဒီမိုကေရစီ ထြန္းကားဖို႔ဆိုတာက သေဘာေလာက္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ ကိုလည္း ပစ္ထားလို႔မရလို႔ ထည့္ေျပာေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အီးယူေလာက္ ႏွစ္ေတြအမ်ားႀကီး အကုန္မခံႏုိင္ဖူး ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးကလည္း အာစီယံ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အၾကားမွာ ရိွဟန္တူပါတယ္။ ျပႆနာကေတာ့ ငပြႀကီးျဖစ္တဲ့ ျမန္မာ ႏုိင္ငံပါ။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ပါလီမန္တခုေတာ့ ေပၚေပါက္ဖို႔လိုေနၿပီး အေတာ္အတန္ေလး တည္ၿငိမ္တယ္ ဆိုတာကို ျပသ ႏုိင္မွသာ ဒီအာစီယံခ်ာတာ ေရးဖို႔က အဆင္ေခ်ာမဲ့ပံု ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီလို အေျခအေနတရပ္ ေပၚေပါက္လာမွသာ ေနာက္အဆင့္ေတြ ဆက္သြားဖို႔ အဆင္ေျပမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ တခုၾကားျဖတ္ေျပာ လိုတာက အာဆီယံ ေခါင္းေဆာင္ေတြ ေျပာေျပာေနတဲ့ ႏုိင္ငံတခုတည္ၿငိမ္မႈ ရိွရမယ္ဆိုတဲ့ အပုိင္းဟာ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံေရးစနစ္ မျဖစ္မေန က်င့္သံုးရမယ္လို႔ အျပတ္ေျပာတာ မ်ဳိးမဟုတ္ပါ။ ဘယ္နည္းနဲ႔ၿငိမ္ၿငိမ္ ၿငိမ္ရင္ၿပီးေရာဆိုတဲ့ သေဘာထားက ေနာက္ ကြယ္မွာ ရိွေနပါတယ္။ သူတို႔ေျပာေျပာေနတဲ့ အာရွတန္ဖိုးဆိုတာရဲ့ အစိတ္အပုိင္းတခုလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ အီးယူက ထားရိွတဲ့ သေဘာထားေပၚလစီမ်ားနဲ႔ မတူတာကို ႏုိင္းယွဥ္ၾကည့္ ႏုိင္ေအာင္ျဖစ္ပါတယ္။

အာစီယံထည္းမွာဘယ္ႏွစ္ႏုိင္ငံ ပါလီမန္ရိွၿပီးတည္ၿငိမ္မႈရိွေနသလဲျပန္ၾကည့္ရင္

၁။ ဖိလစ္ပိုင္၊ တည္ၿငိမ္သည္။ ေတာင္ပုိင္းမင္ဒါနာအို ကြ်န္းစုမ်ားတြင္ ခြဲထြက္ေရးအတြက္ လက္နက္ကိုင္ တုိက္ေနေသာ မြတ္စလင္သူပုန္မ်ားရိွ ေနပါတယ္။ ျပည္သူအမ်ားစုၾကား ဆင္းရဲမြဲေတမႈကျမင့္မားေနဆဲ။ သို႔ေသာ္ တဖက္တြင္ ဒီမိုကေရစီ အားေကာင္းမႈ အတုိင္းအတာတခုအထိရိွေနပါတယ္။

၂။ အင္ဒိုနီးရွား၊ တည္ၿငိမ္သည္။ သို႔ေသာ္ဆင္းရဲမြဲေတမႈႀကီးမားဆဲ။ အယ္ခုိင္ရီးဒါးႏွင့္ဆက္ႏြယ္ေသာ အၾကမ္းဖက္ အုပ္စုမ်ားရဲ့ အေျခစိုက္လႈပ္ရွားမႈမ်ားရိွေနပါတယ္။ အစိုးရအတြင္း ျခစားမႈမ်ား အလြန္ျမင့္မားတဲ့ ႏုိင္ငံျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္တဖက္မွာလည္း ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံေရးစနစ္ တစတစ ဖြံ႔ၿဖိဳးလာေနတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။

၃။ မေလးရွား၊ တည္ၿငိမ္သည္။ အားလံုးႏွင္ ့ယွဥ္လုိက္ပါ ကစကၤာပူၿပီးလ်င္ စီးပြားေရးအေကာင္းဆံုး ႏုိင္ငံျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ဒီမိုကေရစီအလြန္နည္း။ သည့္အတြက္ ပုလိပ္မ်ား အုပ္ခ်ဳပ္ေသာႏုိင္ငံ Police State ဟုအေျပာခံ ရတဲ့ ႏုိင္ငံတခုပါ။

၄။ ထိုင္းႏုိင္ငံ၊ တည္ၿငိမ္သည္။ အေတာ္အတန္ ပြင့္လင္းလြတ္လပ္ေသာ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံေရး စနစ္က်င့္သံုးေနပါတယ္။ လတ္တေလာ စစ္အာဏာသိမ္းထားသည့္ အေျခအေနကေတာ့ ႁခြင္းခ်က္လို႔ေျပာရမဲ့ အေျခအေနပါ။ ထုိင္းႏုိင္ငံသား အမ်ားစု စီးပြားေရးေကာင္းၿပီး စားႏုိင္ေသာက္ႏုိင္တဲ့ အေျခအေနမွာရိွပါတယ္။ သုိ႔ေသာ္ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ျမင့္တက္ လာေနတဲ့ ေတာင္ပုိင္းက မြတ္စလင္အုပ္စုမ်ားရဲ့ အၾကမ္းဖက္တုိက္ခုိက္ မႈမ်ားကေတာ့ ရင္မေအးစရာလို႔ ေျပာႏုိင္ပါ တယ္။

၅။ စကၤာပူ၊ တည္ၿငိမ္သည္။ စီးပြားေရးကလည္းအလြန္ေကာင္းတဲ့ႏုိင္ငံျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ဒီမိုကေရစီမရိွ ဖူးလို႔ ေျပာရင္ လြန္မယ္မထင္ပါ။ အတုိက္ခံေခါင္းေဆာင္မ်ား မၾကာခဏ ႏိွပ္ကြပ္ခံရပါတယ္။

၆။ ဘရူႏုိင္း၊ တည္ၿငိမ္သည္။ အလြန္ခ်မ္းသာေသာ ႏုိင္ငံျဖစ္ေသာ္လည္း ဒီမိုကေရစီမရိွ။ ေစာ္ဘြားစနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ ေနေသာႏုိင္ငံငယ္တခုျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီေရး လႈပ္ရွားမႈမရိွ သေလာက္ျဖစ္ပါတယ္။

၇။ ကေမၻာဒီးယား၊ တည္ၿငိမ္သည္။ သို႔ေသာ္ တုိင္းသူျပည္သားအားလံုး အလြန္ဆင္းရဲေမြေတေနပါတယ္။ လဘ္ေပး လဘ္ယူမႈႏႈန္း ျမင့္မားတဲ့ တုိင္းျပည္ျဖစ္ပါတယ္။ အတုိင္းအတာ တခုအရ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံေရး စနစ္ကုိ စတင္က်င့္သံုး ေနတဲ့ ႏုိင္ငံျဖစ္ပါတယ္။

၈။ ဗီယက္နမ္၊ တည္ၿငိမ္သည္။ ဒီမိုကေရစီမရိွ။ ကြန္ျမဴနစ္တပါတီ အစုိးရအုပ္ခ်ဳပ္ေနေသာ္လည္း စီးပြားေရး တိုးတက္ လာေန၍ ေနာင္သည့္ထက္ စီးပြားေရးေကာင္းမည့္ အလားအလာရိွေသာ ႏုိင္ငံျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ တုိင္းျပည္တြင္း ေပၚေပါက္လာမည့္ ဒီမိုကေရစီေရး လႈပ္ရွားမႈမွန္သမ် ႏိွပ္ကြပ္ေနတဲ့ ႏုိင္ငံျဖစ္ပါတယ္။

၉။ လာအို။ ဒီမိုကေရစီမရိွ၊ စီးပြားေရးကအစ တႏုိင္ငံလံုး မြဲေနေသာ္လည္း ကြန္ျမဴနစ္အစိုးရ လက္ေအာက္တြင္ အ
တုိင္းအတာ တခုအထိ တည္ၿငိမ္မႈရိွ ေနပါေသးတယ္။ အစိုးရက ဖိႏိွပ္ထားလို႔ ရိွေနတဲ့ တည္ၿငိမ္မႈမ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမို
ကေရစီေရးလႈပ္ရွားတဲ့ လာအိုအဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို အႀကီးအက်ယ္ ႏိွပ္ကြပ္ပါတယ္။

၁၀။ ျမန္မာ။ ပါလီမန္လည္းမရိွေသး၊ အလြန္အမင္းဆင္းရဲမြဲေတၿပီး ခြ်တ္ၿခံဳက်ေနေသာ ႏုိင္ငံျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီဆို
တာကလည္း တစက္မွမရိွ။ စစ္တပ္တုိက္ရိုက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကိုသာက်င့္သံုးပါတယ္။ ႏုိင္ငံေရးအရလည္း တည္ၿငိမ္မႈ
ကင္းမဲ့တဲ့ ႏုိင္ငံျဖစ္ေနပါတယ္။

ထို႔အတြက္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ တည္ၿငိမ္သည္ဟု ေျပာလို႔ရႏုိင္ ေစရန္အတြက္ စစ္အစိုးရအေနျဖင့္ အာဆီယံခ်ာတာအ
တြင္း ပါ၀င္လိုပါက ပါလီမန္တခု အထင္ကရ ရိွလာေစရန္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔လို လာပါတယ္။ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ ဆိုတာကိုေတာ့ ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔ လိုပါလိမ့္မယ္။

ကေမၻာဒီးယား အာဏာရပါတီမွ အမတ္မ်ားအပါအ၀င္ အတုိက္ခံပါတီမွ အမတ္မ်ားက AIPMC အတြင္းပါ၀င္ လာျခင္းသည္ အင္ဒိုနီးရွား၊ ဖိလစ္ပုိင္၊ မေလးရွားစတဲ့ႏုိင္ငံမ်ားက ျမန္မာစစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ မ်ားအေပၚ ေျပာင္ေျပာင္တင္း ေျပာဆိုလာမႈႏွင့္ လည္းဆက္စပ္ေနတယ္ ဆိုရင္လည္းမမွားပါ။ သို႔ေသာ္ ထုိင္းအာဏာရပါတီ (ယခင္တပ္္ဆင္အစိုးရ) မွ အမတ္တေယာက္မွ AIPMC တြင္မပါခဲ့ပါ။ ထုိင္းအတုိက္ခံ ဒီမိုကရက္ပါတီမွ အမတ္မ်ားပါတယ္ မပါဖူးဆိုတာ ကလည္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္းမရိွလွပါ။ ယခုဖ်က္သိမ္းခံထားရေသာ ဆီးနိတ္အထက္ လြတ္ေတာ္အမတ္အခ်ဳိ႔ ေလာက္ သာပါ၀င္ေန တာကိုေတြ႔ရပါတယ္။

မည္သို႔ပင္ ဆုိေစကာမူ ကေမၻာဒီးယား ပါလာသည္ကို ႀကိဳဆိုရပါမည္။ သို႔ေသာ္ အာစီယံခ်ာတာ ေရာဂါေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ပါလီမန္တခုရိွလာဖို႔၊ တည္ၿငိမ္သည္ဟု ဆင္လံုးထြင္လာႏုိင္ဖို႔ အတြက္ အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ား၏ ခ်ဥ္း ကပ္မႈသည္ ပါလီမန္တခု ျမန္ျမန္ေပၚလာပါက ဘာဘဲျဖစ္ျဖစ္ ေကာင္းသည္ဟု ကိုင္စြဲလာပါက ျမန္မာျပည္သူမ်ား ေမ်ာ္လင့္မထားသည့္ ႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲ မ်ဳိးႏွင့္ႀကံဳရႏုိင္ပါတယ္။

အာစီယံခ်ာတာ ျဖစ္စဥ္အတြက္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေရး လႈပ္ရွားသူမ်ားမွ သတိႏွင့္ခ်ဥ္းကပ္ ေဆာင္ရြက္ပါက အက်ဳိး ရိွႏုိင္သလို၊ မိမိဖက္မွ ႀကိဳးစားအား ထုတ္မႈနည္းပါက စစ္အစိုးရ အႀကိဳက္လမ္းေၾကာင္း ျဖစ္သြားႏုိင္ သည္ကိုလည္း သတိထား ဖို႔လိုပါတယ္။ ထို႔အတြက္ AIPMC တြင္ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ ျမန္မာ့ ဒီမိုကေရစီေရးကို လိုလားေသာ အာဆီယံ အမတ္မိတ္ေဆြမ်ား၊ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေရး လႈပ္ရွားသူမ်ား ဖက္ကလည္း လိုအပ္သည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကို အလံုးအရင္းႏွင့္ ကူညီဖို႔လိုေနပါတယ္။

ေနာက္ဆံုးအခ်က္ ကေတာ့ အာစီယံႏုိင္ငံမ်ားမွ အမတ္မ်ားစံုစံုညီညီ AIPMC မွာပါလာၿပီဆိုပါစို႔။ ေနာက္တဆင့္ ႏုိင္ငံတကာ သံတမန္ေရး တုိက္ပြဲအတြက္ ကိုယ့္ဖက္ကဘာလိုခ်င္သလဲ၊ ဘာဆက္လုပ္မွာလဲ ဆိုတာရွင္းရွင္းလင္း လင္း ရိွဖို႔လိုပါတယ္။ ထို႔အတြက္ျပင္ဆင္ ထားဖို႔လိုပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ လူတစုတည္းကပဲ ဒီလုပ္ငန္းကို လုပ္ေနတာမ်ဳိး မဟုတ္ပဲ အားေကာင္းေကာင္းနဲ႔ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ျဖစ္လာဖို႔ လိုတယ္ဆိုတာကိုလည္း ေမ့မထားသင့္ေၾကာင္း တင္ျပလုိက္ရပါတယ္။

ေဇာ္မင္း (လူ႔ေဘာင္သစ္)
၁၅ ရက္ေန႔ စက္တင္ဘာလ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္

No comments:

 
 
©2007 Fine-Leaves.blogspot.com, Powered by Blogger.