ရြက္မြန္စာမ်က္ႏွာ

Saturday, January 12, 2008

ေျပာင္းျပန္ႀကီး လည္ေနသည္။

ဗို
လ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးသန္းေရႊ စိတ္ဖိစီး ေရာဂါသည္းလာသည့္ အေၾကာင္းကို သတင္းတပုဒ္တြင္ ဖတ္လိုက္ရသည္။ ျဖစ္ႏိုင္သည္။ အာဏာရွင္စနစ္၏ ဆင္ထားပံုကိုက ဤအတိုင္းျဖစ္လာစရာ အေၾကာင္း ရွိေနသည္။

အာဏာရွင္စနစ္တြင္ ထက္ေအာက္စီးဆင္းမႈစနစ္က တလမ္းသြားသာရွိသည္။ အာဏာခြဲေ၀ထားမႈကလည္း ဗဟိုခ်က္မ တြင္ သာ စုပံုေနသည္။ ေနာက္ဆံုး ပို၍ အာဏာရွင္ဆန္လာသည့္စနစ္၌ အာဏာက တေယာက္တည္းတြင္သာ စုပံုေန ေတာ့ သည္။ ေအာက္ေျခရွိ မည္သူမွ် ကိစၥႀကီးငယ္ကို ဆံုးျဖတ္ခ်က္မခ်ရဲေတာ့ပါ။ ျပႆနာအားလံုးက ထိပ္သို႔သာ စုျပံဳ တက္လာ သည္။ အျခား အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာနမ်ားကလည္း ဆံုးျဖတ္ခြင့္ မရွိေတာ့။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အပါအ၀င္၊ ၀န္ႀကီးမ်ား လုပ္ပိုင္ခြင့္၊ ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ မရွိၾကသည့္ ကိစၥက လွ်ဳိ႕၀ွက္ခ်က္ မဟုတ္ေတာ့။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ၫြန္႔၏ နိဂံုး (ယေန႔ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္၊ ေနာက္တေန႔ အက်ဥ္းစံ ဘ၀ သခၤါရ) ကို ေတြ႔ခဲ့ရသူ ၀န္ထမ္းမ်ား၊ အမႈထမ္း၊ အရာထမ္းမ်ားက မည္သူမွ် တီထြင္ ၾကံဆ၊ ဆန္းသစ္မႈ မလုပ္ၾကေတာ့။ သူမွ်သာမက အျခား ေထာက္လွမ္းေရးတပ္မွဴးမ်ား၊ အေကာက္ခြန္အရာရွိမ်ား၊ ရဲမ်ား စသျဖင့္ လည္း စစ္အစိုးရအတြင္း အုပ္စုဂိုဏ္းတိုက္ပြဲ၌ ျဖဳတ္ထုတ္သတ္ မိကုန္ၾကေသးသည္။ မည္သူမွ် အရဲကိုး၍ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲ ေရး မလုပ္ၾကေတာ့။ ဤသို႔ျဖင့္ မ်က္ကန္းမ်ားသဖြယ္ အလိုအေလွ်ာက္ ေမာင္းႏွင္ေရးစနစ္ (blind automatism) ျဖစ္လာ သည္ဟု ဆိုသည္။ အမိန္႔လာလွ်င္ လုပ္မည္။ မလာလွ်င္ မလုပ္။ ထိုထက္ပို၍ ဆိုးသည္က အားလံုး ေကာင္းပါသည္ဟု အစီရင္ခံစာမ်ား လိမ္တင္ၾကသည္။ ညိဳညင္မည့္ သတင္းဆိုလွ်င္ မေျပာၾကေတာ့။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး ဆိုသူကလည္း အနီးရွိ သက္ေတာ္ရွည္ အမတ္တအုပ္ႏွင့္သာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ေနေတာ့သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ လက္ညိႇဳးၫႊန္ရာ ဒုကၡေရာက္ၾကရသည္။ လူအမ်ားစု အက်ဳိးနည္းရေတာ့သည္။


.... .... .....

မိမိ တရုတ္ႏိုင္ငံ၊ ယူနန္ျပည္နယ္သို႔ ခရီးတေခါက္ေရာက္ခဲ့သည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံက အံ့မခန္းတိုးတက္ေနသည္။ (၁၉၉၅) ခုႏွစ္ မိမိေရာက္စဥ္က ထက္စာလွ်င္၊ (၁၀) ႏွစ္အတြင္း ကူမင္းၿမိဳ႕က (၃) ဆေက်ာ္ ႀကီးသြားသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ (၁၉၇၀) စီးပြားေရး တံခါးဖြင့္ မူ၀ါဒစတင္စဥ္က ေဆာက္ခဲ့ေသာ၊ ၿမိဳ႕လယ္ အထပ္ ၂၀ ေက်ာ္ မိုးေမွ်ာ္တိုက္ကိုပင္ ေဟာင္းႏြမ္းသြား၍ ျပန္ၿဖိဳခ်ဖို႔ စဥ္းစား ေနၾကသည္။

လူမ်ားက ေမာ္ေတာ္ကားမ်ား အၿပိဳင္အဆိုင္၀ယ္ေနၾကသည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံထုတ္ ဖက္စပ္ကားမ်ားက အရည္အေသြး မေကာင္း လွေသးေသာ္လည္း၊ သူ႔ေဖာက္သည္ႏွင့္ သူအလုပ္ျဖစ္ေနၾကသည္။ စားေသာက္ဆိုင္မ်ား၏ ေခတ္မီမႈက မိမိ ျမင္ဖူးေသာ ဘန္ေကာက္ထက္ပင္ ၀န္ေဆာင္မႈစနစ္ တိုးတက္ေနသည္ဟု ခံစားမိသည္။ မိမိတည္းခိုေနေသာ ဟိုတယ္ တြင္၊ ထိုအခ်ိန္က ပုဂၢလိကအာမခံကုမၸဏီတခု ႏွစ္သစ္ကူးမိတ္ဆံုစားပြဲလာလုပ္ပါသည္။ လူ (၂၀၀) ခန္႔ရွိမည္ ထင္သည္။ ထို အာမခံ ကုမၸဏီ၏ ၀န္ထမ္းမ်ားဟု သိရသည္။ မိမိက ဟိုတယ္မန္ေနဂ်ာကို ေမးၾကည့္သည္။ ကူမင္းၿမိဳ႕တြင္ ပုဂၢလိက အာမခံကုမၸဏီ ဘယ္ႏွစ္ခုရွိပါသနည္း ဟု ေမးမိသည္။ သူက က်ေနာ့္အေမးကိုၾကည့္၍ ေတြေ၀သြားသည္။ အမ်ားႀကီးပဲဟု ေျပာသည္။ ေသခ်ာသည္က တရုတ္ႏိုင္ငံတြင္ (insurance system) ရွိေနၿပီ။ လည္ပတ္ေနၿပီ။

က်ေနာ္က ကိုယ့္ႏိုင္ငံႏွင့္တြက္၍ ေမးေနမိျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဉာဏ္စမ္းပေဟဠိ၊ အေျဖညိႇလိုက္ခ်င္ေသးသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ တြင္ ပုဂၢလိကပိုင္ အာမခံလုပ္ငန္းမည္မွ် ရွိသနည္း။ မရွိသေလာက္ဟု ဆိုရမည္။ အစိုးရပိုင္ ျမန္မာ့ အာမခံလုပ္ငန္းသာ ရွိသည္။ အျခားသီးျခားပုဂၢလိက ကုမၸဏီမ်ားက လည္ပတ္ေဆာင္ရြက္ခြင့္မရွိ။

ဤအျဖစ္ကို ၾကံဳရေတာ့၊ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ မိမိ မိတ္ေဆြတဦး စကၤာပူအလယ္သြားစဥ္ ၾကံဳရပံု ျပန္ေျပာျပသည္ကို သတိရမိ သည္။ ျမန္မာျပည္က မိတ္ေဆြက စကၤာပူအလယ္သြားသည္။ အလယ္သြားရင္း စီးပြားျဖစ္ရေလေအာင္၊ ေက်ာက္ျမက္ ေလး၊ အျခားပစၥည္းေလး ေရာင္းဖို႔သယ္သြားသည္။ ထို႔ေနာက္ စကၤာပူမိတ္ေဆြတဦးထံ ေက်ာက္ေရာင္းသြားၾကသည္။ လမ္းတြင္ မိမိ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံက မိတ္ေဆြက၊ စကၤာပူမိတ္ေဆြကို အလာပ သလာပ စကားစသည္။ သူက စကၤာပူတြင္ ယခု ဓါတ္ဆီေစ်း မည္မွ် ရွိေနၿပီနည္းဟု ေမးသည္။ စကၤာပူမိတ္ေဆြက မ်က္လံုးျပဴးၾကည့္သည္။ “က်ေနာ္ မသိဘူး။ အဲဒါ က်ေနာ့ အလုပ္ မဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ့ ဒရိုင္ဘာအလုပ္” ဟု ျပန္ေျပာသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ စကားစျပတ္သြားျပန္သည္။ ထို႔ ေနာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ မိတ္ေဆြက၊ စကၤာပူတြင္ လက္ကိုင္ဖုန္းမ်ား မည္သို႔ေရာင္းခ်ေၾကာင္း ေမးမိျပန္သည္။ ျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္ေတာ့၊ ဆက္သြယ္ ေရး၀န္ႀကီးထံ အဆင့္ဆင့္ တင္ျပရသည့္စနစ္ကို ေျပာမိသည္။ စကၤာပူမိတ္ေဆြက၊ “မင္းတို႔ ၀န္ႀကီးက တျခားအလုပ္ မလုပ္ဖူးလား။ တယ္လီဖုန္းေရာင္းတဲ့ အလုပ္ပဲ လုပ္တာလား”ဟု ျပန္ေမးသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ စကားေလေပး မေျဖာင့္ခဲ့ရ ေၾကာင္း ေျပာျပဖူးသည္။

ယခုေတာ့ မိမိေမးလိုက္သည့္ ကူမင္းတြင္ အာမခံကုမၸဏီ ဘယ္ႏွစ္ခုရွိသနည္းဆိုသည့္ ေမးခြန္းလည္း ဤသို႔ျဖစ္ေနပံုရ သည္။ ထို႔ေနာက္ မိမိက “အေႂကြးရယူႏိုင္ေသာစနစ္” (credit system) ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဆက္လက္ စပ္စုမိျပန္သည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံတြင္ ေမာ္ေတာ္ကားမ်ားကို အရစ္က်စနစ္ျဖင့္၊ ၀ယ္၍ ရႏိုင္-မရႏိုင္ေမးသည္။ ၀ယ္၍ ရသည္။ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းတခု စလုပ္ရန္အတြက္၊ မိမိပိုင္ဆိုင္မႈ (အိမ္၊ ျခံစသည္) တို႔ကို ဘဏ္တြင္ေပါင္ႏွံ၍ ေငြေခ်း၍ ရႏိုင္-မရႏိုင္ ေမးျခင္း ျဖစ္သည္။ ရသည္။ ဤသို႔ဆိုလွ်င္ တရုတ္ႏိုင္ငံတြင္၊ “အေႂကြးရယူႏိုင္ေသာစနစ္” (credit system) ရွိေနၿပီ ျဖစ္သည္။ စီးပြားေရးပညာရွင္ ဟာနန္ဒို ဒီ ဆိုတို (Hernando de Soto) က သူ၏ ထူးျခားဆန္းက်ယ္လွသည့္ အရင္းအႏွီး (Mystery of Capital) ဟူသည့္ စာအုပ္တြင္ ေျမ၊ ျခံ၊ အိမ္ စသျဖင့္ကို စနစ္တက် ဥပေဒေဘာင္အတြင္းသြင္း၍ စီးပြားေရးစနစ္ အတြင္း တန္ဖိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေစျခင္းျဖင့္ အရင္းအႏွီးတိုးပြားလာေစပံု သဘာ၀ကို ေက်လည္ေအာင္ ရွင္းျပခဲ့ဖူးသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဤသို႔ “အေႂကြးရယူႏိုင္ေသာစနစ္” ရွိ-မရွိႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပန္လည္ေလ့လာၾကည့္မိသည္။ မိမိ မိတ္ေဆြ စီးပြားေရးသမားမ်ားက ဤသို႔ရွင္းျပသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ပိုင္းမ်ားအထိ၊ စနစ္တက်မဟုတ္လွ်င္ေသာ္မွ ရွိခဲ့ဖူးသည္။ သို႔ေသာ္ (၂၀၀၁) ခုႏွစ္တြင္ အာရွဓနဘဏ္ႏွင့္ ေမဖလား၀ါးဘဏ္တို႔ကို ေငြေၾကးခ၀ါခ်မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပိတ္ပင္ခဲ့ၿပီးသည့္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဤသို႔ အေႂကြးယူႏိုင္သည့္ စနစ္ credit system စနစ္ မရွိသေလာက္ပင္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ သို႔ေသာ္ အခ်ဳိ႔ေသာ “ဗြီအိုင္ပီ” ဆိုသူမ်ား၊ ဦးေတဇတို႔လို လူမ်ဳိးအတြက္ေတာ့ ဘဏ္မ်ားက ထုတ္ေခ်းေပးသည္။ ျပည္သူအမ်ား အတြက္ ေတာ့ အလားတူစနစ္မ်ဳိး မရွိ။ ျပည္သူမ်ားတြင္ အရင္းအႏွီးမရွိဘဲ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္အတြင္း ၀င္ေရာက္ရန္၊ ၿပိဳင္ဆိုင္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။

စီးပြားေရးစနစ္တခု ေကာင္းမြန္စြာ လည္ပတ္ရန္ဆိုလွ်င္ လြတ္လပ္စြာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခြင့္ လိုအပ္သကဲ့သို႔၊ သြင္းအားစု မ်ား ျဖစ္သည့္ ေျမ၊ လုပ္သား၊ အရင္းအႏွီး (Land, labor, capital) မ်ားလည္း လိုသည္။ ထိုမွ်မကပါ၊ နည္းပညာ၊ ကၽြမ္းက်င္မႈ၊ ႏိုင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မႈ၊ ယံုၾကည္မႈ၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈ... စသျဖင့္ မ်ားစြာရွိပါေသးသည္။

ေျမကိုၾကည့္ပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လူအမ်ား၏ ပုဂၢလိက ပိုင္ဆိုင္ခြင့္က တည္ၿငိမ္မႈ မရွိ။ အစိုးရ ဖ်က္ဆိုလွ်င္၊ ေလွ်ာ္ေၾကးမရ၊ ဖ်က္ၾကရသည္။ လုပ္အား ဆိုလွ်င္လည္း အဓမၼလုပ္အားေပး ကဲ့သို႔ အတင္းအက်ပ္ ရယူေနသည္လည္း ရွိေသးသည္။ လုပ္ငန္းခြင္ အသစ္၊ အလုပ္အသစ္မ်ား ဖန္တီးေပးႏိုင္ျခင္း မရွိ။ လုပ္အားေရာ၊ ဦးေဏွာက္ပါ ယိုစီးေနရသည္။ အရင္းအႏွီး စုေဆာင္းမႈတြင္လည္း စနစ္တက် မရွိႏိုင္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ လူလတ္တန္းစားအလႊာက ပို၍ ပါးလာသည္။ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ က တက္ေနသည္။ ယေန႔ က်ပ္တသိန္းကို ဖ်ာေအာက္ထားအိပ္လွ်င္ ႏွစ္ကုန္လွ်င္ ဤမွ် တန္ဖိုးမရွိေတာ့။ ပံုမွန္စီးပြားေရး စနစ္ မရွိ။ တလံုး (ေဘာလံုး) ႏွစ္လံုး (ထိုင္းႏိုင္ငံမွ စေတာ့ဂဏန္းမ်ားကို ထိုးသည့္ ေလာင္းကစားတမ်ဳိး)၊ သံုးလံုး (ခ်ဲထီ) သာ ပံုမွန္ မဟုတ္ သည့္ စီးပြားေရးအျဖစ္ က႑ႀကီးႀကီးမားမား ေနရာယူထားသည္။ ဘဏ္စနစ္က မခိုင္။ ဤသို႔ျဖင့္ အေႂကြးစနစ္ ကလည္း မရွိေသာေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္သူမ်ားမွာ ေန႔ျပန္တိုးႀကီးႀကီးျဖင့္၊ ေခ်းေငြယူ လည္ပတ္ေနၾကရေသာ အေျခအေန ျဖစ္လာပါသည္။ ျမန္မာျပည္သူမ်ားအတြက္ ေႂကြးၿမီရယူ၍ လုပ္ငန္းအတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံႏိုင္ေသာစနစ္ ေကာင္းစြာ မဖြံ႔ၿဖိဳး ေသးပါ။

လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းအတြက္ ထုတ္ေခ်းေပးေသာ၊ အမေတာ္ေၾကးဟု ေခၚေနၾကေသာေငြမွာလည္း မစို႔မပို႔မွ်သာ ရွိပါသည္။ အခ်ဳိ႔ ေနရာမ်ားတြင္ လူထု မ်ားမွာ (၃၅) ရာခိုင္ႏႈန္း အတိုးႏႈန္းမွ်ျဖင့္ ေငြေခ်းယူလည္ပတ္ေနၾကရပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္း (UMFCCI) ၏ ေဖာ္ျပခ်က္အရ ၎တို႔ထံတြင္ မွတ္ပံုတင္ထားသည့္ စက္မႈလက္မႈ လုပ္ငန္း ၄-ေသာင္းေက်ာ္အနက္မွ ၁၀% (၄,၀၀၀) ေက်ာ္သာ အမွန္လည္ပတ္ေနေၾကာင္း ၎အဖြဲ႔ ဥကၠ႒ ဦး၀င္းျမင့္က ေျပာခဲ့ပါသည္။ ျပႆနာမွာ (၂၀၀၁) ခုႏွစ္ ဘဏ္မ်ား ၿပိဳလဲၿပီးေနာက္ပိုင္း ၎လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ေငြေၾကး မပံ့ပိုးေပး ႏိုင္ ေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ (Living color Magazine, Sept 2007)

........ ......... ...........

မိမိ စဥ္းစားမိသည္မွာ တရုတ္ႏိုင္ငံက ဗဟိုတြင္ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီက အာဏာကိုခ်ဳပ္ကိုင္ထားေသာ္လည္း ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ေလွ်ာ့ခ် ေရး (decentralization) ကို တတ္ႏိုင္သမွ် လုပ္ေနသည္။ ျပည္နယ္မ်ားကို ပို၍ အာဏာေပးလာသည္။ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို ခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ေလွ်ာ့ခ်၍ အာဏာရွိလာေစသည္။ ဗဟိုအစိုးရတြင္လည္း ၀န္ႀကီးအဖြဲ႔၌ လူငယ္ ၄၀% ပါ၀င္ ေအာင္ ထည့္သြင္းေစသည္။ တိန္႔အင္ယင္မင္ အေရးအခင္း ျဖစ္ခဲ့ရ၊ ေသြးထြက္သံယိုမႈ ရွိခဲ့ရေသာ္လည္း စီးပြားေရးျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈ အရွိန္အဟုန္ကို မေလွ်ာ့ခ်ခဲ့။

သူတို႔က စီးပြားေရး ေအာင္ျမင္မႈျဖင့္ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ၏ တရား၀င္မႈကို အရယူသည္။ (နအဖ) စစ္အစိုးရက ဂ်ီဒီပီ ၁၀% ေက်ာ္ ဟု လုပ္ၾကံေဖာ္ျပထားသည္မွ လြဲ၍ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈ ရွိသည္ဟု ေဖာ္ျပစရာ မ်ားမ်ားစားစား မရွိလွပါ။ လူအမ်ား ဆင္းရဲ က်ပ္တည္း၍ ေရႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးပင္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံက လူထုအမ်ားနစ္နာရမႈမ်ားကို တရား၀င္ တိုင္ၾကား ႏိုင္ရန္ (legitimate grievences) လမ္းဖြင့္ထားေပး၍ ေျဖရွင္းေပးသည္။ အကန္႔အသတ္ျဖင့္ လူထုဆႏၵျပပြဲမ်ား ကို ခြင့္ျပဳ၍ အံုႂကြေပါက္ကြဲထြက္မႈ မျဖစ္လာေစေရး အတြက္ လူမႈေရးစနစ္တြင္ အဆို႔ရွင္မ်ား (safety valves) ထားေပး သည္။ အစိုးရ အရာရွိမ်ားအၾကား ျခစားမႈကို တားဆီးႏိုင္ေရးအတြက္ ျခစားမႈတိုက္ဖ်က္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္ကို အစိုးရ ကိုယ္တိုင္က ၾကပ္ၾကပ္ မတ္မတ္ ေဆာင္ရြက္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ သန္႔စင္ေသာ အစိုးရ အစီအစဥ္မ်ားက ကြယ္လြန္သူ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဗခ စိုး၀င္း ႏွင့္အတူ ေျမျမႇဳပ္ထားခဲ့ၿပီ။ အစိုးရ၀န္ထမ္းမ်ား၏ မတရားမႈမ်ားကို တိုင္ၾကားရမည္ ဆိုသည့္ ဖုန္း/ဖက္စ္နံပါတ္မ်ားက အလုပ္မလုပ္။

တရုတ္ႏိုင္ငံက ဒီမိုကေရစီစနစ္သို႔ ခ်က္ခ်င္း မလွမ္းႏိုင္ေသးေသာ္လည္း၊ ေဒသဆိုင္ရာ ေရြးေကာက္ပြဲ (local election) မ်ားကို ခြင့္ျပဳလာသည္။ အားသြန္ေဆာင္ရြက္လာသည္။ ျမန္မာစစ္အစိုးရကေတာ့ ယခုတိုင္ ဖမ္းဆီးလိုက္၊ ျပန္လႊတ္လိုက္၊ ညီလာခံရပ္လိုက္၊ ဆက္လိုက္ႏွင့္ လမ္းျပေျမပံုက ကရြတ္ေခြ ကင္းေလွ်ာက္ တ၀ဲလည္လည္။ ကြန္ျမဴနစ္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ ဆိုလွ်င္လည္း ဒုတိယ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္က အင္တာနက္ခ်တ္ရြမ္း (chatroom) ေပၚတက္၍ ျပည္သူမ်ားႏွင့္ အေမး-အေျဖလုပ္ခဲ့ ျခင္းမ်ားပင္ ရွိသည္။ ပိုမိုပြင့္လင္းေရးအတြက္ ႀကိဳးပမ္းလာၾကသည္။

ျမန္မာစစ္အစိုးရ အာဏာသိမ္းခဲ့သည္မွာ ႏွစ္ (၂၀) ျပည့္ေတာ့မည္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္သို႔ သြားမည္ဟု ကတိေပးထားေသာ္ လည္း လုပ္ငန္းေပါင္းစံုမွန္သမွ်ကို ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ (centralization) ေအာက္ထဲ ျပန္ထည့္ေနသည္။ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ လုပ္ သည္မွ အလြန္အကၽြံ။ ဤသေဘာသဘာ၀ ကိုယ္၌ကပင္လွ်င္ ဒီမိုကေရစီ စနစ္ႏွင့္ ျပဒါးတလမ္း သံတလမ္း လြဲေခ်ာ္ေန သည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံတို႔ က ကြန္ျမဴနစ္ႏိုင္ငံ ဆိုဦးေတာ့၊ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရး (decentralization) သို႔ သြားေနသည္။ ႏိုင္ငံေရးအာဏာကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားေသးေသာ္လည္း အျခားအာဏာမ်ားကို တတ္ႏိုင္သမွ် ေလွ်ာ့ခ်ေနၾက သည္။ ျမန္မာစစ္အစိုးရကေတာ့ သူတို႔ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဖက္။ အကုန္ထိန္းခ်ဳပ္၊ အကုန္ပိတ္ဆို႔၊ အကုန္ခ်ယ္လွယ္ လုပ္ေန သည္။ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ လြန္ကဲၿပီး သက္ဦးဆံပိုင္စနစ္ပင္ ျဖစ္ေတာ့မည္။ လည္ေနသည္ဆိုေသာ္လည္း ေျပာင္းျပန္ႀကီးလည္ ေနေပေတာ့သည္။

ေအာင္သူၿငိမ္း
၁၁ ဇန္န၀ါရီ ၂၀၀၈
ဤေဆာင္းပါးကို မဇၥ်ိမ ျမန္မာစာမ်က္ႏွာတြင္လည္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။

No comments:

 
 
©2007 Fine-Leaves.blogspot.com, Powered by Blogger.