ရြက္မြန္စာမ်က္ႏွာ

Saturday, September 8, 2012

တရားမွ်တမႈ၊ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ခံုရံုး ကိစၥ ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္၏ အေတြးေခါင္ေခါင္

ခု ခုတေလာ ကၽြန္ေတာ္တက္ေနတဲ့ေက်ာင္းက လိုအပ္ခ်က္အရ Philosoply (ေလာကအျမင္) စာအုပ္ေတြ ဖတ္ေနျဖစ္တယ္။ ေျပာရရင္ ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီဆိုတာ က်ေနာ္နဲ႔အေတာ္ေဝးပါတယ္။ ခုဖတ္ျဖစ္ေတာ့၊ ေက်ာင္းက ေဆြးေႏြးပြဲေတြမွာ ေျပာဆို ျငင္းခုန္ၾကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ယွဥ္လို႔ စဥ္းစား စရာေတြလည္း ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီ (ေလာကအျမင္) ဆိုတဲ့ သေဘာမွာက ဒီသေဘာတရား ဆရာႀကီးေတြက သစၥာ (အမွန္တရား) (Truth)၊ ယံုၾကည္မႈ (Belief) နဲ႔ ဖြင့္ဆိုက်ဳိးေၾကာင္း ရွင္းျပခ်က္ (justification) ကို ရွာဖို႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔မွာလည္း ဂိုဏ္းကြဲေတြ အမ်ားႀကီးရွိသလို၊ ဒီလို ေဆြးေႏြးျငင္းခုန္ခ်က္ေတြက သိပၸံ၊ လူမႈသိပၸံ၊ ႏိုင္ငံေရး၊ ဥပေဒေရးရာ နယ္ပယ္ေတြဖက္မွာပါ ရိုက္ခတ္ သက္ေရာက္ခဲ့ၾကတယ္။

သူတို႔က ေျပာၾကတာ Language (ဘာသာစကား) က အေရးႀကီးပါသတဲ့။ ဘာသာစကားဆိုတာ အဂၤလိပ္လို၊ ျမန္မာလို၊ တရုတ္လို ဘာသာစကားကို ဆိုတာမဟုတ္ပါဘူး။ လူေတြက တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ဆက္သြယ္ဖို႔ ႀကိဳးစားၾကတဲ့အခါ ၾကားခံသံုး တဲ့ ဘာသာစကား ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာလိုေျပာတိုင္းလည္း နားလည္ၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး။ "ကၽြန္ေတာ္နားလည္ပါတယ္" ေျပာလည္း တစ္ဖက္ရဲ႔စိတ္တြင္းကို နားလည္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုမႈ (meaning) နဲ႔ နားလည္မႈ (understanding) ကလည္း ဘာသာစကား ဆက္သြယ္မႈမွာ အေရးႀကီးလွပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာသာစကားနဲ႔ ကိုယ္ ေျပာခ်င္တာ ဆက္သြယ္မရွင္းျပႏိုင္တာေၾကာင့္၊ တစ္ဖက္က အဓိပၸါယ္ကို တစ္ဖက္က နားမေထာင္ႏိုင္တာေၾကာင့္၊ နား ေထာင္ေပမယ့္လည္း နားမလည္တာေၾကာင့္ ပဋိပကၡေတြ၊ စစ္ပြဲေတြ ျဖစ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီစစ္ပြဲေတြ ေျပၿငိမ္းဖို႔ ေျပာဆိုေဆြး ေႏြးၾကေတာ့လည္း ဘာသာစကားကိုပဲ ျပန္သံုးၾကရျပန္ပါတယ္။ တစ္ခါ အခ်ဳိ႔စာလံုးေတြက ေမွာ္ဆန္တယ္၊ ညိႇဳ႔ယူဖမ္းစား ႏိုင္တယ္ (ဥပမာ-ဘာသာေရး၊ ႏိုင္ငံေရး လႈံ႔ေဆာ္မႈလိုမ်ဳိး)၊ အခ်ဳိ႔စာလံုးေတြကေတာ့ ဝိဝါဒကြဲျပားစရာ၊ ေဝေဝဝါးဝါးရွိတယ္ (ambiguous) လို႔ ဆိုပါတယ္။ (ဥပမာ-ဒီမိုကေရစီ၊ တရားမွ်တမႈ ဆိုတဲ့ စကားလံုးမ်ဳိးေတြပါ)

က်ေနာ္စိတ္ဝင္စားမိတဲ့ ဝိဝါဒကြဲစရာ စကားလံုးတစ္လံုးကေတာ့ တရားမွ်တမႈပါ။ တရားမွ်တမႈ (justice) က တစ္ကမၻာလံုး မွာ တစ္မ်ဳိးတည္း ရွိသလား။ အမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိႏိုင္သလား။ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး၊ တနည္းေျပာရင္ ဥပေဒနည္းက်အုပ္ခ်ဳပ္ေရး (rule of law) က တရားမွ်တမႈ (justice) ကို ေပးႏိုင္သလား...စသည္ျဖင့္ ေမးခြန္းေတြနဲ႔ အေတြးေခါင္ေနမိတာပါ။ ေဒၚ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကလည္း ေျပာဆိုေဆြးေႏြးမႈေတြမွာ ဥပေဒနည္းက်အုပ္ခ်ဳပ္ေရး (rule of law) ကို အႀကိမ္ႀကိမ္ေျပာ တာ ၾကားဖူးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က ဆက္စပ္ေတြးၾကည့္ခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ က်ေနာ္ဒီလို ေျပာရတယ္ဆိုတာ ဆက္ရွင္းျပခ်င္ပါတယ္။

တစ္ႏွစ္က၊ ၂၀၁၁ ဇူလိုင္လတုန္းက ေနာ္ေဝႏိုင္ငံမွာ လူအစုအျပံဳလိုက္ သတ္ျဖတ္မႈ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ တစ္ကိုယ္ေတာ္ဝံပုေလြ အၾကမ္းဖက္သမား (lone wolf terrorist) လို႔ေခၚၾကတဲ့ အသက္ ၃၂ ႏွစ္အရြယ္ ဘရီဗစ္ (Anders Behring Breivik) က ေနာ္ေဝၿမိဳ႔ေတာ္ ေအာ္စလိုမွာ ဗံုးေဖာက္ခြဲတယ္။ ေနာက္ေတာ့ လူငယ္ေတြ စခန္းတစ္ခုထဲ ဝင္ေရာက္ ပစ္ခတ္သတ္ျဖတ္မႈ ေတြ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုအၾကမ္းဖက္ တိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ တစ္ကမၻာလံုးက တုန္လႈပ္ထိတ္လန္႔ခဲ့ရသလို၊ သူ႔လုပ္ရပ္ ေၾကာင့္ လူေပါင္း (၆၉) ဦးေသဆံုး၊ လူ (၁၁၀) ဒဏ္ရာ ရရွိခဲ့ပါတယ္။ တစ္ေလာကေတာ့ သူ႔ကို တရားခံုရံုးကၾကားနာၿပီး လံုျခံဳေရးအတြက္ ထိန္းသိမ္းထားဖို႔ အျမင့္ဆံုး ျပစ္ဒဏ္ ေထာင္ဒဏ္ (၂၁) ႏွစ္ ခ်ခဲ့ပါတယ္။ ဒီကိစၥအေပၚ သတ္ျဖတ္ခံခဲ့ရ သူ ကာယကံရွင္ေတြရဲ႔ မိသားစုဝင္ေတြ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းေတာ့လည္း ေက်နပ္တယ္ဆိုတာမ်ဳိး ၾကားရပါတယ္။ ဒီလိုကိစၥမ်ဳိး အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာသာ ျဖစ္ရင္၊ ေသဒဏ္က်ခံရမွာ မလြဲပါဘူး။ ေနာက္တစ္ခါ အေမရိကန္မွာက ကေလးသူငယ္ ေတြကို သတ္တာဟာပိုလို႔ အျပစ္ႀကီးတယ္လို႔ ျမင္ၾကပါတယ္။ ေနာ္ေဝႏိုင္ငံကေတာ့ ေသဒဏ္ျပစ္ဒဏ္ေပးမႈကို ဆန္႔က်င္ တဲ့ ႏိုင္ငံျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔က လူ႔အခြင့္အေရးကို ေရွ႔ေဆာင္လမ္းျပအျဖစ္ တန္ဖိုးထားတဲ့ ႏိုင္ငံလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ တရား သူႀကီးေတြက ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္တဲ့ေနရာမွာလည္း (retribution) လက္တုံ႔ျပန္မႈထက္စာရင္၊ ျပန္လည္ျပဳျပင္ေရး (reparation) ကို ပိုလို႔တန္ဖိုးထားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အခုေလာက္ပဲ ၂၁-ႏွစ္ ျပစ္ဒဏ္က်ခံရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ တင္ ေနာ္ေဝနဲ႔ အေမရိကန္အၾကား တရားမွ်တမႈ သေဘာက ကြာျခားေနပါၿပီ။

တစ္ေလာက သတင္းတစ္ခု အႀကီးအက်ယ္ ျဖစ္ခဲ့ပါေသးတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံက မာရီကာနာ (Marakina) မိုင္းတြင္းလုပ္သားေတြရဲ႔ ဆႏၵျပပြဲမွာ ေသေၾကမႈေတြပါပဲ။ အခုႏွစ္၊ ၂၀၁၂ ၾသဂုတ္မွာမွ ေလာေလာလတ္ လတ္ ျဖစ္ခဲ့တာပါ။ မိုင္းလုပ္သား ၃၆ ဦးေသ၊ ရဲ ၂ ဦးေသ၊ အမည္မေဖာ္ႏိုင္သူ ၄ ဦးေသ၊ ၇၈ ဦး ဒဏ္ရာရရွိခဲ့ပါတယ္။ ျဖစ္ပံုမွာ မိုင္းလုပ္သားေတြက ေတာင္းဆို ဆႏၵျပၾကပါတယ္။ မိုင္းက ပလက္တီနမ္ထုတ္တာ ျဖစ္ၿပီး၊ မိုင္းရဲ႔အက်ဳိးခံစား ခြင့္ေတြက လုပ္သားေတြအတြက္၊ ေဒသခံ ရပ္ရြာေတြအတြက္ အက်ဳိးမျဖစ္ေစဘူးလို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ရဲဖက္က အေျပာမွာ ေတာ့ ဒီလိုဆႏၵျပမႈက ခြင့္ျပဳခ်က္မရွိဘဲ တရားမဝင္ လုပ္တာလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဆႏၵျပသူေတြလက္ထဲမွာလည္း လက္နက္ ေတြ ရွိေနတယ္၊ ရဲေတြကို စတင္တိုက္ခိုက္တယ္လို႔ စြပ္စြဲပါတယ္။ ရဲေတြက ခုခံပစ္ခတ္ရတယ္ ဆိုပါတယ္။ ရဲေတြပစ္ခတ္ မႈေၾကာင့္ လူေတြ အခုလို အစုအျပံဳလိုက္ ေသဆံုးခဲ့ရတာပါ။ ဒါ့အျပင္ ဆႏၵျပလုပ္သား ၂၇၀ ေက်ာ္ကိုလည္း၊ ရဲေတြက သူတို႔ေတြကို ပစ္ခတ္တာျဖစ္ေပမယ့္၊ လူသတ္မႈနဲ႔ ဖမ္းဆီးခဲ့ပါေသးတယ္။ ဒီလိုစြပ္စြဲတဲ့ ေတာင္အာဖရိက ဥပေဒက ယခင္ အသားအေရာင္ခြဲျခားေရးကာလတုန္းက ခ်မွတ္ခဲ့တဲ့ ဥပေဒပါ။ သူတို႔ကို ဖမ္းဆီးခဲ့တဲ့ စြဲဆိုခ်က္က ဥပေဒသေဘာအရ doctrine of "common purpose" လို႔ ေခၚပါတယ္။ ရာဇ၀တ္မႈတစ္ခုကို အတူတကြ က်ဴးလြန္လုပ္ေဆာင္ၾကရင္း၊ တစ္ခု ခု ျဖစ္ပြားခဲ့ရင္ ပါဝင္ပတ္သက္သူ အားလံုးမွာ တာဝန္ယူရမယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာပါ။ အေတာ္ႀကီးကို ပြဲဆူ ျငင္းခုန္ခဲ့ၾကပါ တယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဒီလိုစြပ္စြဲခ်က္ကို ဗဟိုတရားရံုးက ျပန္ရုပ္သိမ္းခဲ့သလို၊ ဆႏၵျပမိုင္းလုပ္သားေတြကိုလည္း ျပန္လႊတ္ ေပးခဲ့ပါတယ္။ ေမးခြန္းထုတ္စရာက တည္ဆဲတရားဥပေဒအတိုင္း ေဆာင္ရြက္တာပဲ။ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးလုပ္တာပဲ။ တရားမွ်တမႈ ျဖစ္ေစသလား ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကို ကၽြန္ေတာ္ ျပန္ေရာက္လာပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလည္း ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ဖြဲ႔စည္းတဲ့ေကာ္မီတီေတြဟာ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ဟုတ္-မဟုတ္ ျငင္းခုန္ ေဆြးေႏြးရာကေန၊ မၾကာေသးခင္ ရက္မ်ားမွာပဲ လႊတ္ေတာ္ဖက္က ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ခံုရံုးကို စြပ္စြဲျပစ္တင္မႈေတြ၊ တရားခံုရံုးတစ္ခုလံုး ႏႈတ္ထြက္မႈေတြ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ အေပၚကေဆြးေႏြးခဲ့တဲ့ အခ်က္ေတြနဲ႔လည္း ကၽြန္ေတာ္ဆက္စပ္ စဥ္းစားေနမိပါတယ္။ အေတြးေခါင္တယ္လည္း ဆိုခ်င္ ဆိုၾကပါေတာ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ဆက္သြယ္ဖို႔ႀကိဳးစား ၾကတဲ့ ဘာသာစကား (language) ကို ျပန္စဥ္းစားၾကည့္မိပါတယ္။ ဘာေတြ လိုအပ္သြားပါသလဲ။ တစ္ခါ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆို ခ်က္ (meaning) ဆိုတာလည္း အေတာ္တာသြားပါလားလို႔ စဥ္းစားမိပါေသးတယ္။ ေနာက္ထပ္ ေနာ္ေဝႏိုင္ငံ အေတြ႔ အၾကံဳနဲ႔ယွဥ္ စဥ္းစားမိတာက သူတို႔က ျပန္လည္ျပဳျပင္ေရးကို အသားေပးပါတယ္။ ျပစ္ဒဏ္ခတ္ေရး မဟုတ္ပါဘူး။ လက္ တုံ႔ျပန္ဖို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါကလည္း ႏိုင္ငံအလိုက္၊ ဥပေဒေက်ာင္းေတြအလိုက္၊ ဥပေဒဖြင့္ဆိုခ်က္ ဂိုဏ္းေတြအလိုက္ အမ်ဳိး မ်ဳိး ဝိဝါဒကြဲျပားႏိုင္ပါေသးတယ္။ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဖက္က လက္တုံ႔ျပန္မႈမဟုတ္ဘဲ ၾကားအေျဖမရွိႏိုင္ဘူးလား စဥ္း စား ၾကည့္ေနမိပါေသးတယ္။

ေနာက္တစ္ခါ ေတာင္အာဖရိက ဥပမာနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္စဥ္းစားတဲ့အခါ ဥပေဒတစ္ခုရဲ႔ ေနာက္ကြယ္မွာ ေရးဆြဲခဲ့တဲ့သူေတြရဲ႔ တန္ ဖိုးထားခ်က္ (value) ေတြ ရွိေနတတ္ပါတယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံက ပညာရွင္ပါေမာကၡတစ္ေယာက္ကေတာ့ ထိုင္းႏိုင္ငံရဲ႔ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒရဲ႔ ေနာက္ကြယ္က တန္ဖိုးထားခ်က္ (value) ေတြက ဘာလဲ။ ေရးဆြဲခဲ့တဲ့သူေတြ၊ ပညာရွင္ေတြက ဘယ္လို တန္ဖိုးထားခ်က္ေတြနဲ႔ ေရးဆြဲခဲ့တယ္ဆိုတာ သူအေျဖရွာၾကည့္ခ်င္ပါသတဲ့။ သူပဲ ဆက္ေျပာတာက ယခင္ ထိုင္းႏိုင္ငံ ၁၉၉၇ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒေရးဆြဲတဲ့ အခ်ိန္က ေငြေၾကးအက်ပ္အတည္း ကပ္ၿပီးခါစ၊ ကမၻာ့ဘဏ္၊ အိုင္အမ္အက္ဖ္က ေန ေငြေခ်းထားရခ်ိန္၊ အဲသည္ေတာ့ ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႔ ေတာင္းဆိုခ်က္နဲ႔ပဲ ထိုင္းႏိုင္ငံဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ထဲကို (Good governance) "ေကာင္းမြန္တဲ့ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္" ဆိုတဲ့ တန္ဖိုးထားမႈက အမွတ္မထင္ေရာက္လာခဲ့ တယ္လို႔ ေျပာျပပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲထားခဲ့တဲ့၊ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း ေရးဆြဲခဲ့ၾကတဲ့သူ ေတြရဲ႔ တန္ဖိုးထားခ်က္ေတြက ဘာေတြပါလဲ... ကၽြန္ေတာ္ အေတြးနဲ႔ ေစာေၾကာေနမိပါတယ္။

ေအာင္သူၿငိမ္း
စက္တင္ဘာ ၇၊ ၂၀၁၂။

No comments:

 
 
©2007 Fine-Leaves.blogspot.com, Powered by Blogger.