သံ
ခ်ဳိနဲ႔ပတ္သက္လို႔ မ်ားမ်ားစားစား ဗဟုသုတ မရိွပါဖူး။ ဂီတတို႔၊ သီခ်င္းတို႔နဲ႔ က်ေနာ္က ေဝးပါတယ္။ သို႔ေသာ္ မိသားစုနဲ႔ ပတ္ သက္လို႔ မွတ္မိတာေလးတခု ရိွေနခဲ့လို႔ သတိရတုန္း အဖတ္တင္ေအာင္ ျပန္ေရးတာပါ။ မွတ္သားရ သေလာက္ ျပန္ေျပာရရင္ သံခ်ဳိဆိုတာ သီခ်င္းလည္း မဟုတ္ပါဖူးတဲ့။ သို႔ေသာ္ အသံခ်ဳိခ်ဳိနဲ႔ သီကံုးရတာျဖစ္လို႔ အခုလို ဟစ္ေဟာ့ ဂီတေခတ္မွာ တျခား လူငယ္ေတြ အေနနဲ႔ ဒါလည္း သီခ်င္းတမ်ဳိး ပါဘဲလို႔ ေျပာလာရင္ က်ေနာ္လည္း ျပန္မျငင္းႏုိင္ပါဖူး။ သံခ်ဳိနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ျငင္း ရေလာက္ေအာင္လည္း ေလ့လာထားတာ မရိွတာကလည္း ေနာက္တပုိင္းလို႔ ဆိုရမွာပါဘဲ။
၁၉၈၆ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလထဲမွာ က်ေနာ္ေနာက္ဆံုးႏွစ္ စာေမးပြဲေျဖရပါတယ္။ ႏိုဝင္ဘာလထဲ ေရာက္ကတဲက လူက အားေနေတာ့ ဘာလုပ္ရမွန္း မသိဘဲ ေတာင္လိုလို ေျမာက္လိုလို ျဖစ္ေနတာေပါ့။ အဲသည့္ အခ်ိန္မွာ က်ေနာ္တို႔ ေနတဲ့ အမရပူရကအိမ္ကို ဦးေလး တဝမ္းကြဲျဖစ္တဲ့ ဦးေက်ာ္ေအး လာလယ္ပါတယ္။ သူက ဘံုးအိုးဆိုတဲ့ မြတ္စလင္ရြာမွာ ေနပါတယ္။ ဘံုးအိုးရြာက အမရပူရနဲ႔ကပ္လ်က္ တည္ရိွပါတယ္။
စကားေျပာေနၾကရင္းက က်ေနာ့္အဖြားကို ငယ္စဥ္က ထိန္းခဲ့တဲ့ ကစားဖက္လည္းျဖစ္တဲ့ အေမႏြဲ႔ဆိုတာ အခုအထိ ရိွေသး တယ္လို႔ ဦးေလးေက်ာ္ေအးက ေျပာပါတယ္။ အသက္ကေတာ့ ၉၅ ႏွစ္ေလာက္ ရိွၿပီတဲ့။ သို႔ေသာ္ မ်က္ေစ့ကေတာ့ ကြယ္ေန ရွာၿပီလို႔ ဆိုပါတယ္။ အေမႏြဲ႔က က်ေနာ့္အဖြားနဲ႔ ေဆြမ်ဳိးနီးစပ္လည္း ေတာ္ပါတယ္။ ေျမငူဆိုတဲ့ရြာမွာ သူ႔ သားေျမးေတြနဲ႔ အတူေနတံုးလို႔ သိရပါတယ္။ ဒါနဲ႔ က်ေနာ္ကလည္း စပ္စပ္စုစု လုပ္လိုတဲ့ ဝသီရိွတဲ့ အတုိင္း အေမႏြဲ႔ကို သြားေတြ႔ရင္ မေကာင္း ဖူးလားဆိုၿပီး ဦးေလးေက်ာ္ေအးကို အေဖၚစပ္လုိက္ပါတယ္။ ဦးေလးကလည္း သေဘာတူ ပါတယ္။
အဲဒါနဲ႔ ေနာက္သံုးေလးရက္ေလာက္ရိွေတာ့ က်ေနာ္နဲ႔ဦးေလးေက်ာ္ေအး စက္ဘီးကိုယ္စီနဲ႔ အမရပူရက ထြက္လာ ၾကပါတယ္။ စစ္ကုိင္းသြားတဲ့ ကားလမ္းမအတုိင္း နင္းလာခဲ့ၾကၿပီး သေျပတန္းခံတပ္နဲ႔ စစ္ကုိင္းတံတားနား ေရာက္ ေတာ့ လမ္းမကေန ဖဲ့ဆင္းသြားရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒုဠာဝတီျမစ္ဆိပ္ကို ဆက္နင္းရပါတယ္။ ဇက္နဲ႔တဖက္ကမ္းကို မကူးခင္ မွာေတာ့ တဖက္ကမ္း မွာရိွတဲ့ အင္းဝၿမိဳ႔ေဟာင္းက နန္းမေတာ္မယ္ႏု အုတ္ေက်ာင္းကို လွမ္းလို႔ျမင္ေနရ ပါတယ္။ အဲသည့္ ပတ္ဝန္းက်င္တခိုဟာ ေဆာင္းသီးႏွံေတြ စုိက္ထားတဲ့ လယ္ကြင္းေတြၾကားမွာ ကဗ်ာဆန္ဆန္ လွပ ေနပါတယ္။ စက္ဘီးေတြကို ဇက္ေပၚမွာတင္ရင္း ျမစ္ကိုျဖတ္လုိက္ေတာ့ အင္းဝဖက္ကမ္းကို ေရာက္ပါၿပီ။
အင္းဝၿမိဳ႔ဟာ ဒုဠာဝတီျမစ္နဲ႔ ဧရာဝတီျမစ္အၾကားမွာ တည္ထားတဲ့ ၿမိဳ႔ေဟာင္းတခုပါ။ အေနာက္ဖက္ကို လွမ္းၾကည့္ လုိက္ရင္ စစ္ကုိင္းမင္းဝန္ေတာင္ရိုးနဲ႔ ေတာင္တန္းေပၚမွာ အစီအရီ တည္ထားတဲ့ ေစတီႀကီးငယ္မ်ားကို ျမင္ရပါတယ္။ အေရွ႔ဖက္ကို ေမွ်ာ္ၾကည့္ျပန္ရင္လည္း ခရမ္းျပာေရာင္ သမ္းေနတဲ့ ရွမ္းရိုးမႀကီးကို ျမင္ရပါတယ္။
ဧရာဝတီျမစ္ရိုးအတုိင္း စုန္လို႔ စက္ဘီးကို ဆက္နင္းလာၾကပါတယ္။ ကားလမ္းဆိုတာ မရိွေတာ့ လွည္းလမ္းေၾကာင္း သဲဆန္ ဆန္ေျမထဲမွာ စက္ဘီးကိုနင္းရ ပါတယ္။ အေတာ္ေလး နင္းလာလုိက္ေတာ့ ဆင္က်ဳံးခံတပ္ကို ေတြ႔ရလို႔ ခဏ ဝင္နားရင္း ခံတပ္ေပၚ တက္ၾကည့္ၾက ပါေသးတယ္။ ျမစ္ဖက္ျခမ္းက ခံတပ္အုတ္ရုိးကေတာ့ ျမစ္ထဲကို ၿပိဳက်လုမတတ္ ယိုင္ေနပါတယ္။ အခုေလာက္ဆိုရင္ ေရတုိက္စားလို႔ ျပဳျပင္သူမဲ့လို႔ ရိွမယ္ေတာင္ မထင္ေတာ့ပါဖူး။ ေရွးတံုးကေတာ့ အဂၤလိပ္ေတြ ေရေၾကာင္း ကေန တက္လာရင္ ခံတုိက္ဖို႔ အီတလီ စစ္အင္ဂ်င္နီယာေတြ အကူအညီနဲ႔ ေဆာက္ထားတဲ့ ခံတပ္ေတြ ျဖစ္တယ္လို႔ မွတ္သား ဖူးပါတယ္။ ခံတပ္ေတြက သံုးခုသံုးပြင့္ဆုိင္ျဖစ္ပါတယ္။ ဧရာဝတီျမစ္ အေရွ႔ဖက္ျခမ္းမွာ သေျပတန္းခံတပ္နဲ႔ ဆင္က်ဳံးခံတပ္ရိွၿပီး အေနာက္ဖက္ကမ္းမွာေတာ့ စစ္ကုိင္းခံတပ္ ရိွပါတယ္။ သို႔ေသာ္ အဲသည့္ ခံတပ္ ေတြဟာ တက္လာတဲ့ အဂၤလိပ္ေတြကို ခံ မတုိက္လုိက္ရ ရွာပါဖူး။ ကုိင္း ဒါေတြက ထားပါေတာ့။
ဆင္က်ဳံးခံတပ္ကေန အေတာ္ႀကီးဆက္နင္းလာ ၿပီးေတာ့မွ အေမႏြဲ႔ေနထုိင္ရာ ေျမငူရြာကို ေရာက္ပါေတာ့တယ္။ အမရပူရကေန ေျမငူအထိ စက္ဘီးနင္းရတာ ႏွစ္နာရီနီးပါးေလာက္ ၾကာပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေဆာင္းတြင္းဝင္စဆိုေတာ့ ရာသီ ဥတုက သာယာေနလို႔ စက္ဘီးနင္းရတာ ေမာလို႔ေမာမွန္း မသိပါ။
ရြာထဲေရာက္ေတာ့ ဟိုေမးသည္ေမးနဲ႔ အေမႏြဲ႔အိမ္ကို ေရာက္ပါေတာ့တယ္။ ေျမငူရြာက တရြာလံုး ကိုင္းကၽြန္းလုပ္ငန္းနဲ႔ အသက္ ေမြးၾကပါတယ္။ ေျမငူကို ဝင္လာကတည္းက ထူးျခားတာတခုကို က်ေနာ္သတိျပဳမိပါတယ္။ ရြာသူရြာသား အားလံုး နီးပါးဟာ အေတာ္ေလး အသားျဖဴၾကတာကို သတိထားမိပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့မွ သိရတာက ေျမငူ ရြာသား ေတြဟာ ရွမ္း အဆက္ေတြလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဘယ္အခ်ိန္တံုးက လာၿပီးအေျချခ ေနၾကသလဲ ဆိုတာေတာ့ ဘယ္သူမွ အတိအက် မေျပာျပ ႏုိင္ေပမဲ့ ရြာသူရြာသားေတြအားလံုးက သူတို႔ဟာ တခ်ိန္က ရွမ္းေတာင္တန္းေတြကေန ဆင္းလာခဲ့တဲ့ ရွမ္းအမ်ဳိးသားေတြ ျဖစ္တယ္ ဆိုတာကို မေမ့ၾကေသးပါဖူး။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္သူမွ ရွမ္းစကား မေျပာတတ္ ၾကေတာ့ပါ။
က်ေနာ့္ကို ေတြ႔ေတာ့ အေမႏြဲ႔က က်ေနာ့္မ်က္ႏွာကို သူ႔လက္နဲ႔ကိုင္ၿပီး ပြတ္သပ္ၾကည့္ပါတယ္။ က်ေနာ္ အေမႏြဲ႔ကို ေတြ႔ဖူးတာ က်ေနာ္ေလးတန္း ေက်ာင္းသားတုန္းကပါ။ အဲသည့္တံုးက အိမ္ကိုလာလည္တဲ့ အေမႏြဲ႔ဟာ မ်က္ေစ့ မကြယ္ေသးပါဖူး။ ေရွးတံုးက ပံုျပင္ေတြ တေဘာင္ေတြ သီခ်င္းေတြ ဇတ္လမ္းေတြကို အဖြဲ႔အႏြဲ႔နဲ႔ ေျပာတတ္လွပါတယ္။ အခုလည္း ရြာကလူငယ္ ေတြက ညညဆို အေမႏြဲ႔ကို ေရွးဇတ္လမ္း ဇတ္ေၾကာင္းေတြ အေျပာခုိင္းရင္ အသံေနအသံ ထားနဲ႔ ေျပာႏုိင္တံုးလို႔ အေမႏြဲ႔ရဲ့ သား ဦးေလးထြန္းေဝက က်ေနာ့္ကို ေျပာျပပါတယ္။
က်ေနာ္ရယ္ ဦးေလးေက်ာ္ေအးရယ္ အေမႏြဲ႔အိမ္သားေတြရယ္ အေမႏြဲ႔ကို အလယ္မွာထားၿပီး ဝုိင္းဖြဲ႔စကားေျပာၾက ပါတယ္။ အေမႏြဲ႔က မႏၱေလးက သူရဲ့ မိတ္ေဟာင္းေဆြေဟာင္း၊ ေဆြမ်ဳိးအရင္းအဖ်ား ရိွသမွ်လူေတြ အေၾကာင္း က်ေနာ့္ကို ေမးပါတယ္။ က်ေနာ့္အဖြား ေဒၚေအးခင္ရဲ့မိခင္ အဘြားက ေဒၚေဒၚမိုးလို႔ ေခၚပါတယ္။ အေမႏြဲ႔က အဘြား ေဒၚေဒၚမိုးနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနခဲ့ၿပီး က်ေနာ့္အဖြားကို ထိမ္းခဲ့ရသူပါ။ အဲသည့္အခ်ိန္တံုးက သူတို႔အားလံုး မႏၱေလးမွာ ေနၾကပါတယ္။ က်ေနာ့္အဖြား ေဒၚေအးခင္ကေတာ့ ၁၉၃၃ ေလာက္ကတည္းက အဖ်ားေရာဂါနဲ႔ ကြယ္လြန္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။
အေမႏြဲ႔က ေရွးတံုးက အေၾကာင္းေတြ က်ေနာ္တို႔ကို ျပန္ေျပာျပပါတယ္။ အဘြား ေဒၚေဒၚမိုးရဲ့ ေယာက္က်ား က်ေနာ့္ အဘိုးက ဦးေမာင္ေမာင္လတ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ အဲသည့္မွာ စိတ္ဝင္စားစရာ တခုလည္း ေပၚလာပါတယ္။ တျခား ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ဦးေမာင္ေမာင္လတ္က မံုရြာဖက္က ေမာင္းေထာင္ရြာ အဆက္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ေမာင္ေထာင္သား ေတြ ဘုရင္ဆီမွာ အမႈ ထမ္းေတာ့ မႏၱေလးမွာ စုေနၾကပါတယ္။ သူတို႔စုေနတဲ့ ရပ္ကြက္ကို ေမာင္ေထာင္ဝင္းလို႔ ေခၚပါတယ္။ ေမာင္ေထာင္သား ေတြဆိုေတာ့ ဦးေမာင္ေမာင္လတ္နဲ႔ ေမာင္းေထာင္ဦးေက်ာ္လွတို႔က သူငယ္ခ်င္းေတြ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အေမႏြဲ႔ရဲ့ အဆိုကေတာ့ လူေတြက ဦးေက်ာ္လွကို ရုပ္ေသးလည္း ႀကိဳးဆြဲကျပ တဲ့အတြက္ ရုပ္ေသးဦးေက်ာ္လွ (သို႔) ရုပ္ေသး ဆရာလွ လို႔လည္း ေခၚ ေသးေၾကာင္းရွင္းျပပါတယ္။ သံခ်ဳိ (သံဂ်ဳိ ဟုက်ေနာ့္ တို႔ဆီတြင္အသံထြက္) ဖြဲ႔ရာမွာလည္း ေျပာင္ေျမာက္ ေသာ ေၾကာင့္ သံခ်ဳိဆရာလွ ဟုလည္း တခ်ဳိ႔ကေခၚေၾကာင္း၊ ထို႔အျပင္ ေမာင္ေထာင္သား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေမာင္းေထာင္ ဦးေက်ာ္ လွဟုလည္း ေခၚေသးေၾကာင္း သိရပါတယ္။
အဲသည့္ ဦးေက်ာ္လွက က်ေနာ္တို႔ အဘြားေဒၚေဒၚမိုးႏွင့္ ပတ္သက္၍ သံခ်ဳိတပုဒ္ ေရးခဲ့ဖူးေၾကာင္း အေမႏြဲ႔က ေျပာျပပါတယ္။ က်ေနာ္လည္း အေတာ္ေလး စိတ္ဝင္စားသြားၿပီး ဘယ္လိုဘယ္ပံုေၾကာင့္ ဦးေက်ာ္လွက ေဒၚေဒၚမိုး ကို သံခ်ဳိေရးေပးတာလဲဟု ေမးရပါတယ္။ အေမႏြဲ႔ေျပာပံုက တခါသားေတာ့ ဦးေက်ာ္လွ သူတို႔အိမ္ကို အလည္ ေရာက္လာပါတယ္တဲ့။ အိမ္ရွင္ေတြျဖစ္တဲ့ ဦးေမာင္ေမာင္လတ္နဲ႔ ေဒၚေဒၚမိုးတို႔က “ကိုေက်ာ္လွ ထမင္းစားၿပီးမွ ျပန္” ဟု ဖိတ္မႏၱကျပဳေသာ္လည္း ေမာင္းေထာင္ကို အလည္ျပန္ဖို႔ ေလာေနတဲ့ ဦးေက်ာ္လွက အခ်ိန္မရိွေတာ့ေသာ ေၾကာင့္ ေနာင္လာမွ စားမယ္ဆိုတာကို မီးဖိုေခ်ာင္နံရံမွာ မီးေသြးခဲနဲ့ သံခ်ဳိေရးသြားတယ္ဟု အေမႏြဲ႔က ေျပာျပ ပါတယ္။
အဲသည့္ သံခ်ဳိကို အေမႏြဲ႔က ငယ္ငယ္ကတည္းက အလြတ္ရေနတာ အခုအထိပါပဲ။ သည့္အျပင္ သူတို႔ေခတ္ သူတို႔ အခါက သီခ်င္းမ်ား၊ ဇာတ္ထုပ္မ်ား၊ ဇတ္လမ္းမ်ားကိုလည္း အခုအထိတုိင္ အာဂံုေဆာင္ႏိုင္ဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲသည့္ သံခ်ဳိကို ေရးခဲ့တာ ဘယ္ႏွစ္ေတြေလာက္က ျဖစ္မလဲဆိုတာေမးေတာ့ အေမႏြဲ႔လည္း အတိအက် မမွတ္မိေတာ့ဖူးလို႔ ဆိုပါတယ္။
သို႔ေသာ္ လူႀကီးေတြ အေျပာအရဆိုရင္ မႏၱေလးကို အဂၤလိပ္ သိမ္းၿပီးလို႔ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ဆယ္ေလာက္တံုးက ထင္ပါရဲ့လုိ႔ အေမႏြဲ႔ က ဆိုပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာေတြကလည္း စာနဲ႔ေရးမွတ္တဲ့ အေလ့မရိွေလေတာ့ လူႀကီးမ်ား ကိုယ္တုိင္လည္း အဲ သေလာက္ပဲ ခန္႔မွန္း ႏုိင္ပါတယ္။
ဒါနဲ႔က်ေနာ္လည္း အေမႏြဲ႔ဆီက သံခ်ဳိကို ေမ့မသြားေအာင္ စာအုပ္ထဲမွာ ခ်ေရးထားလုိက္ပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ကုိယ္တုိင္ ဆုိရင္းဆိုရင္း အလြတ္ရသြားပါတယ္။ ခဏခဏဆိုေနေတာ့ မေမ့ေတာ့ဖူးဆိုတဲ့ သေဘာပါ။
ေဒၚေဒၚမိုးအတြက္ သံခ်ဳိဦးေက်ာ္လွ စပ္ခဲ့တဲ့ သံခ်ဳိေလးကို ျမည္းစမ္း တို႔ထိၾကည့္ၾကပါဦး။
ရုပ္ေသး ဆရာလွ
ဌာနျပန္လို႔ ေခါက္ရခ်ည္ေတာ့
ဟိုေနာက္တခါ အေရာက္လာမွ
စားၿမိန္စာ ဆန္သေလးရယ္နဲ႔
အိုးတယ္ကာ မုိးမယ္က ေကၽြးလိမ့္မကဲြ႔
ေမႊးတဲ့ထမင္း ။
စာသားေလးေတြက ရုိးစင္းရိုးရွင္း လွပါတယ္။ အဲသည့္အခ်ိန္တံုးက က်ေနာ္နားမလည္တဲ့ စကားလံုးက ဆန္သေလး ဆိုတဲ့ စကားလံုးျဖစ္ပါတယ္။ အဲတာနဲ႔ အေမႏြဲ႔ကို ေမးေတာ့ အေမႏြဲ႔ကသည္လို ေျဖပါတယ္။ သေလးဆန္ဆိုတာ အဲသည့္ေခတ္တံုးက ဆန္အေကာင္းစား ျဖစ္ပါသတဲ့။ ေပၚဆန္းေမႊးတို႔လို ဆန္အေကာင္းစားမ်ဳိးကုိ ဆိုလိုတာလို႔ ေျပာျပပါတယ္။
အေမႏြဲ႔ဟာ အဲသည့္အခ်ိန္မွာ အသက္က ၉၅ႏွစ္ေလာက္ ရိွေနၿပီ ျဖစ္ေပမဲ့ သံခ်ဳိဆိုလုိက္ေတာ့ အေတာ္ေလးကို နား ေထာင္လို႔ ေကာင္းပါတယ္။ စိတ္ကိုလည္း ေအးခ်မ္းမႈ ေပးတဲ့ ဆိုဟန္လို႔ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ အသံကို လိုရင္လိုသလို ဆြဲၿပီး ဆိုရတာမ်ဳိးပါ။ သို႔ေသာ္ အဆြဲတင္ မကဘဲ အငင္ေလးေတြလည္း ညွပ္ၿပီးပါရပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ဆိုတဲ့သူကုိယ္တုိင္ ကလည္း အသံခ်ဳိဖို႔ လိုပါ ေသးတယ္။ စာနဲ႔ေရးျပရေတာ့ သံခ်ဳိဆိုတာ ဘယ္လိုဟာမ်ဳိးပါလိမ့္ ဆိုၿပီး အတိအက် ရွင္းျပဖို႔ က်ေနာ့္အတြက္ မလြယ္တာကို ေတာ့ စာဖတ္သူမ်ား နားလည္ေပးေစလိုပါတယ္။
သံခ်ဳိနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဘယ္လိုဘယ္အေၾကာင္း၊ ဘယ္လိုအရသာမ်ဳိး ရိွသလဲဆိုတာကို ေရွ႔မီေနာက္မီျဖစ္တဲ့ ဆရာႀကီး ဦးဝင္းေဖ တို႔လို ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးေတြကို ေမးျမန္းၿပီး သံခ်ဳိအေၾကာင္းကို အသံလြင့္ႏုိင္ရင္ေတာ့ အလြန္လည္း ေကာင္း မွတ္တမ္းတခု အေန နဲ႔လည္း တင္က်န္ရစ္မယ္လို႔ စိတ္ကူးေပၚမိပါတယ္။ ဆရာ့ကို ဝုိင္းေျပာၾကဖို႔လည္း အားလံုးကို တုိက္တြန္းပါတယ္။
ေဇာ္မင္း (လူ႔ေဘာင္သစ္)
၁၈ ရက္ ႏုိဝင္ဘာလ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္
Tuesday, November 18, 2008
သံခ်ဳိ
Posted by ရြက္မြန္ at 4:47 PM
Labels: ေဇာ္မင္း (လူ႔ေဘာင္သစ္)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
ေအးဗ်ာ ... မွတ္သားေလာက္တဲ႔ အေထာက္အထား တခုပါေပပဲ။ သမိုင္းတင္ စရာေတြေပါ႔။
Post a Comment