တေလာ တုန္းက အစိုးရေၾကညာခ်က္ တခုမွာ ျပည္တြင္းျမစ္ေၾကာင္း ခရီးသြားလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ တသီးပုဂၢလရင္းႏီွး ျမႇဳပ္ႏွံ လိုသူေတြကို ခြင့္ျပဳေတာ့မယ္လို႔ ေတြ႔လုိက္ရတယ္။ တခ်ိန္ထဲဆိုသလို ျမစ္ေခ်ာင္း ေရလမ္းေၾကာင္းမ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေျပာစရာေတြလည္း ေပၚလာျပန္တယ္။ ႏုိင္ငံတခုအတြင္းမွာ စီးပြားေရး လူမႈေရး ကိစၥအပါအဝင္ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ခရီးသြားၾကတဲ့အခါမွာ ေရလမ္း၊ ကုန္းလမ္းနဲ႔ ေလေၾကာင္း စတာေတြကို အသံုးျပဳၿပီး သြားလာၾကပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံလို အမ်ားစုက ဆင္းရဲႏြမ္းပါးတဲ့ ႏုိင္ငံမ်ဳိးမွာေတာ့ ျပည္တြင္း ခရီးသြားလာတဲ့ အခါမွာ ေလယာဥ္စီးသြားဖို႔ ဆိုတာ ေငြေၾကးအရ အကုန္အက် မ်ားလြန္းတာမို႔ ေရလမ္းနဲ႔ ကုန္းလမ္းကိုပဲ အားထားၿပီး သြားလာၾကပါတယ္။ အဲသည္ အထဲမွာ ေရလမ္းနဲ႔ ခရီးသြားျခင္းဟာ အခ်ိန္အားျဖင့္ ကုန္လမ္းထက္ ပိုၿပီးၾကာျမင့္ ေပမယ့္ ကုန္က်စရိတ္ က်ေတာ့ ကုန္းလမ္းထက္ အမ်ားႀကီး သက္သာပါတယ္။
အခုေခတ္မွာေတာ့ တခ်ဳိ႔ေဒသေတြမွာ ဟိုေရွးတုန္းကလို ေရေၾကာင္းပို႔ေဆာင္ေရးကို အဓိက အားကိုးတာမ်ဳိး မရိွ ေတာ့ဘဲ ကုန္းလမ္းခရီးကို ပိုၿပီး အားထားလာတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔တုန္းဆိုေတာ့ ကုန္းလမ္းကေန ကားနဲ႔ သြားျခင္းဟာ ျမစ္ေၾကာင္းေရလမ္းထဲမွာ ေမာ္ေတာ္သေဘၤာ အစရိွတာေတြထက္ ပိုမိုျမန္ဆန္တဲ့အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ျမစ္ေၾကာင္းတေလွ်ာက္ ေရလမ္းကို အားကိုးေနရဆဲ အရပ္ေဒသ ေတြကေတာ့ အထူးသျဖင့္ ကားလမ္း ေတြ တံတားေတြ တိုးတက္မလာေသးတဲ့ အရပ္ေဒသေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကားနဲ႔ခရီးထြက္တာ၊ ကားနဲ႔တင္ပို႔တာထက္ ေႏွးေကြးေပမယ့္ ေရလမ္းခရီးကို အားကိုး ေနဆဲျဖစ္ရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္း တခုရိွပါတယ္။ အဲတာကေတာ့ တခ်ဳိ႔ေသာ ကုန္စည္ပစၥည္း ေတြကို ေရလမ္းကေန တင္ပို႔တာဟာ ကုန္းလမ္းကေန တင္ပို႔တာထက္ အဆေပါင္းမ်ားစြာ ေစ်းသက္ သာတာ ေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ မပုတ္မသိုးတဲ့ ကုန္ပစၥည္းမ်ဳိး ေတြကိုဆိုလိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ တခုေလာက္ ေျပာရရင္ ရန္ကုန္ကေန ဘိလပ္ေျမအိတ္ေတြကို မႏၱေလးပို႔မယ္ ဆိုပါစို႔။ ကုန္ကားေတြနဲ႔ တင္ပို႔ရတဲ့ ကုန္က် ေငြဟာ ျမင့္မားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေရွ႔ကေန ေမာ္ေတာ္နဲ႔ ဆြဲသြားရတဲ့ တြဲသဗၺာန္ႀကီးေတြနဲ႔ တင္ပို႔တာမ်ဳိးက အေတာ္ႀကီးကို ေစ်းသက္သာပါတယ္။
ေယဘူယ်အားျဖင့္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ကားလမ္းေတြ တံတားေတြ အရင္ကထက္ ပိုမိုမ်ားျပားလာတာေၾကာင့္ ကုန္းလမ္း ခရီးသြားလာမႈဟာ ပိုၿပီးတိုးတက္ ပိုၿပီးလူသံုးမ်ား လာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ေရလမ္းခရီးကို လံုးလံုး မ်က္ကြယ္ျပဳလို႔ မရေသးတာကိုလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ လက္ေတြ႔ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္း တေလွ်ာက္မွာ ေမာ္ေတာ္၊ ျမစ္တြင္းသြားသေဘၤာ စတာေတြနဲ႔ ခရီးသြားလာ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ ေနတာေတြ ရိွေနပါေသးတယ္။ ခ်င္းတြင္းျမစ္ တေလွ်ာက္ မွာလည္း အလားတူပါပဲ။ ေရစီးသန္တဲ့ သံလြင္ျမစ္မွာေတာ့ သစ္ဝါးေမွ်ာ တာကိုပဲ အဓိကထားၿပီး အသံုးျပဳတယ္ ဆိုေပမယ့္ အတန္အသင့္ ေရၿငိမ္တဲ့ ၾကားအရပ္မ်ဳိးေတြ မွာေတာ့ တၿမိဳ႔နဲ႔တၿမိဳ႔ တရြာနဲ႔တရြာ ေမာ္ေတာ္ေတြနဲ႔ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ သြားလာေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဧရာဝတီျမစ္ဝကြ်န္းေပၚ ေဒသမွာ အခုအခါ ကားလမ္းေတြ တံတားေတြ ပိုမိုေဆာက္လုပ္ လာတာေၾကာင့္ ကားကို အသံုးျပဳၿပီး သြားလာေရာင္းဝယ္ တာမ်ဳိးေတြ ပိုမ်ားလာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဧရာဝတီျမစ္ဝ ကၽြန္းေပၚေဒသရဲ့ ေျမနိမ့္ျခင္း၊ ႏွစ္စဥ္ ေရလႊမ္းမိုးျခင္း စတဲ့ သဘာဝေတြေၾကာင့္ ေရေၾကာင္းကို အမီျပဳၿပီး ေရာင္းဝယ္ ေဖာက္ကား ေနရဆဲပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေရေၾကာင္း သြားလာ ေရးကို လံုးလံုးစြန္႔ပစ္လို႔ မရေသးပါဘူး။ အေမရိကန္လို ေခတ္အလြန္မီေနတဲ့ ႏုိင္ငံမွာေတာင္ ျမစ္တြင္းသယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းဟာ အခုအထိ အတုိင္းအတာ တခုအထိ အာထားေနဆဲပါ။ မစၥစပီျမစ္ႀကီးရဲ့ ျမစ္ေၾကာင္း တေလွ်ာက္မွာ ကုန္တင္ၿပီးသြားလာ စံုဆန္ေနတဲ့ သေဘၤာေတြကို အမ်ားႀကီးပါ။
ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္အနည္းငယ္ ေလာက္ကစၿပီး ျမန္မာျပည္ရဲ့ ျမစ္အတြင္း ျပည္တြင္းေရေၾကာင္း သြားလာမႈေတြ အခက္အခဲနဲ႔ ရင္ဆုိင္ လာရတာကိုေတြ႔လာရ ပါတယ္။ အဲသလို အခက္အခဲေတြ ရင္ဆုိင္လာရတာမွာ ေယဘူယ် အားျဖင့္ ေထာက္ျပရမယ့္ အေၾကာင္းအရင္း တခ်ဳိ႔ရိွေန ပါတယ္။ ပထမ တခ်က္ကေတာ့ ကမၻာႀကီး ပူေႏြးလာတဲ့ အက်ဳိးဆက္ အျဖစ္ မိုးေခါင္တဲ့ ႏွစ္ေတြ ဆက္တုိက္ ဆိုသလို ျဖစ္လာတာေၾကာင့္ ျမစ္တြင္းမွာ ေရနည္းပါးလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ အခ်က္ကေတာ့ ျမစ္ေတြေခ်ာင္းေတြ၊ ျမစ္လက္တက္ ေခ်ာင္းလက္တက္ေတြထဲမွာ ဆည္ေတြ၊ တာတမံေတြ တည္ေဆာက္လာတာ မ်ားျပားလာတဲ့ အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ စစ္အစိုးရ တက္လာတဲ့ ၁၉၈၈ ခုကေန ကေန႔အခ်ိန္အထိ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္းမွာ တည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ ဆည္အႀကီးအေသး စုစုေပါင္းရဲ့ အေရအတြက္ဟာ ၁၅ဝ ေက်ာ္ပါတယ္။
တတိယ အခ်က္ကေတာ့ ျမစ္ထဲမွာ ေရႊက်င္တဲ့ တသီးပုဂၢလ လုပ္ငန္းေတြ၊ ကုမၸဏီေလးေတြ မ်ားျပားလာတာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ ေျပာရရင္ ဧရာဝတီျမစ္ရဲ့ ျမစ္ဆံုေအာက္ဖက္ တေၾကာမွာ တသီးပုဂၢလ ေရႊက်င္တဲ့ စက္ေဖာင္မ်ဳိး ေတြ ကိုးရာေက်ာ္ ရိွေနပါတယ္။ စက္ေဖာင္ေတြဟာ ျမစ္ထဲက သဲေတြကို စက္နဲ႔စုပ္ယူၿပီး ေရႊက်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ စက္ေဖာင္တခုဟာ တေန႔ကို ေရႊက်င္တဲ့ လုပ္ငန္းအတြက္ သဲတန္ခ်ိန္ ႏွစ္တန္ကေန သံုးတန္အထိ စုပ္ယူ က်င္ထုတ္ရ ပါတယ္။ စက္ေဖာင္ေပါင္း ၉ဝဝ ကိုးရာေက်ာ္ တေန႔ေန႔ စုပ္ယူက်င္ထုတ္တဲ့ သဲတန္ခ်ိန္ကို တြက္ၾကည့္လိုက္ပါ။ တရက္တရက္မွာ သဲတန္ေပါင္း ၂၇ဝဝ ေက်ာ္ကို စုတ္ထုပ္ခံရၿပီး သဲပံုႀကီးေတြကို ေနရာအႏွံ႔ ျမင္ေနရပါတယ္။ အဲသလို စက္ေဖာင္ေတြကို အသံုးျပဳၿပီး ေရႊက်င္ေနတဲ့ ႏွစ္ေတြဟာလည္း မနည္းေတာ့ပါဘူး။ တျခားျမစ္ေတြ ေခ်ာင္းေတြထဲမွာ လည္း အဲသလို ေရႊက်င္ေနတဲ့ စက္ေဖာင္ေတြ အမ်ားႀကီး ရိွပါေသးတယ္။ ဒါက စက္ေဖာင္နဲ႔ ျမစ္ထဲက သဲကို စုပ္ယူ တာပဲ ရိွပါေသးတယ္။ ျမစ္ကမ္းပါး ေခ်ာင္းကမ္းပါးေတြကို မီးသတ္ပုိက္လို စက္ေရအားနဲ႔ ၿဖိဳခ်ၿပီး ျပဒါးေတြ ဆုိင္ယာႏုိက္ေတြနဲ႔ ေရႊဖမ္းတဲ့ လုပ္ငန္းမ်ဳိးေတြလဲ ရိွေနပါေသးတယ္။ မိုးေခါင္လို႔ ျမစ္တြင္းမွာ ေရနည္းလာရတဲ့အထဲ ဆည္ေဆာက္တဲ့ လုပ္ငန္း၊ ေရႊက်င္တဲ့ လုပ္ငန္းေတြေၾကာင့္ ျမစ္ေၾကာင္းေတြဟာ မေျပာင္းဘဲ ခံႏုိင္ပါေတာ့မလား။
ေနာက္တခ်က္ကေတာ့ အစိုးရအေနနဲ႔ ျမစ္အတြင္း သဲပို႔ခ်တာ မ်ားလာတဲ့ ေနရာေတြမွာ သဲေသာင္ေတြကို ေသာင္ခုတ္ စက္ေတြနဲ႔ တူးယူခုတ္ယူ ဖယ္ရွားျပစ္ရတဲ့ လုပ္ငန္းမ်ဳိးကို ႏွစ္တုိင္းဆိုသလို လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ပ်က္ကြက္တာ ကလည္း ျမစ္ေၾကာင္း ေျပာင္းလာရျခင္းရဲ့ ေနာက္ထပ္အေၾကာင္းအရင္း တခုပါ။ အဂၤလိပ္ ကိုလိုနီေခတ္တုန္းကေတာ့ အထူးသျဖင့္ ဧရာဝတီနဲ႔ ခ်င္းတြင္းျမစ္ ေတြထဲမွာ ေႏြရာသီ ေသာင္ထြန္းလာၿပီဆိုရင္ ေမာ္ေတာ္ေတြ သေဘၤာေတြ လြယ္လြယ္သြားႏုိင္ဖို႔ ေသာင္ခုတ္ စက္ေတြနဲ႔ ေရလမ္းေၾကာင္းေတြကို ျပန္ေဖာ္ေပးေလ့ ရိွပါတယ္။ မဆလေခတ္ အထိေတာင္ ေႏြဆိုရင္ ဧရာဝတီျမစ္ထဲမွာ ေသာင္ခုတ္စက္ေတြ ဟိုမွာဒီမွာ ဆိုသလို အလုပ္လုပ္ေနတာ ျမင္ရပါေသး တယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုေခတ္မွာေတာ့ အစိုးရအေနနဲ႔ ေရလမ္းေၾကာင္းမွာ ပိတ္ေနဆို႔ေနတ့ဲ သဲေသာင္ေတြကို တာဝန္အရ လာေရာက္ ခုတ္ယူဖယ္ရွားတာမ်ဳိး မရိွသေလာက္ ျဖစ္သြားပါၿပီ။
မႏွစ္ေႏြတုန္းကဆိုရင္ ဧရာဝတီျမစ္အတြင္း ျမင္းၿခံတဝိုက္နဲ႔ မေကြးေဒသ ဝန္းက်င္ေတြမွာ ခါတုိင္းသြားေနၾက ေရစူး ေလးေပ အျမင့္သာရိွတဲ့ ဝမ္းျပား ေမာ္ေတာ္ဘုတ္ေတြေတာင္ လြယ္လြယ္နဲ႔ သြားလာႏုိင္ျခင္း မရိွခဲ့ပါဘူး။ မၾကာခဏ ေသာင္တင္တဲ့ အတြက္ ေမာ္ေတာ္ဝန္ထမ္းမ်ားနဲ႔ ခရီးသည္ေတြပါမက်န္ ေပါက္တူးေတြကုိင္ၿပီး သဲတူးရတာေတြ ေသာင္ေပၚကေန ေမာ္ေတာ္ကို တြန္းခ်ေပးရတာေတြကို လုပ္ရတာေၾကာင့္ ခရီးသြားလာရတာ ၾကန္႔ၾကာ ေႏွာင့္ေႏွး တာနဲ႔ ရင္ဆုိင္ရပါတယ္။ အလားတူ ျပႆနာမ်ဳိးေတြကို ေႏြေရာက္လာၿပီဆိုရင္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ အတြင္းမွာလည္း ရင္ဆုိင္ေနရတယ္လို႔လည္း သိရပါတယ္။ တႏွစ္တႏွစ္ ျမစ္ေရနည္းလာတဲ့ ကာလႀကီးမွာ ျမစ္ေၾကာင္းေျပာင္းေစ တတ္တဲ့ လုပ္ငန္းမ်ဳိးေတြကို မတားဆီး ႏုိင္ဖူးဆိုရင္ ရင္ေလးစရာလို႔သာ ေျပာလိုပါတယ္။
ျမစ္ေရစီးေၾကာင္းေျပာင္းတဲ့အတြက္ ျမစ္တြင္းခရီးသြားလာေရးကိုသာ ထိခုိက္တာ မဟုတ္ပါဖူး။ ျမစ္ေၾကာင္း တေလွ်ာက္မွာ တည္ရိွေနတဲ့ ေက်းရြာေတြ အေျမာက္အမ်ားလည္း ပ်က္စီးျခင္း ေျပာင္းေရႊ႔ရျခင္း စတာေတြနဲ႔ ရင္ဆုိင္ ေနရပါတယ္။ တခ်ဳိ႔ ရြာေတြဟာ မူလက ျမစ္ကမ္းနဲ႔ ႏွစ္မုိင္၊ သံုးမုိင္ စသျဖင့္ အေဝးမွာ ရိွေပမယ့္ အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ရြာတဝက္နီးပါး ျမစ္ကမ္းၿပိဳတဲ့အထဲ ပါသြားတာမ်ဳိးလည္း ရိွေနပါတယ္။ တခ်ဳိ႔ရြာေတြကေတာ့ တရြာလံုး ကမ္းၿပိဳတဲ့ အထဲ ပါသြားတာေၾကာင့္ အခုအခါမွာ ေျမပံုေပၚမွာေတာင္ မက်န္ရစ္ခဲ့ေတာ့ပါဖူး။ ရြာနဲ႔အတူ စုိက္ေျမပ်ဳိးေျမေတြလည္း ဆံုးရံႈးရပါတယ္။ အစိုးရဆိုတဲ့ သူေတြ ဘာလုပ္ေနၾကသလဲ။
ျမစ္ေရနည္းလာတဲ့ အထဲမွာ ေရစီးေၾကာင္းေျပာင္းလာေၾကာင့္ အက်ဳိးဆက္ ေနာက္တခုကေတာ့ အထက္ပုိင္း ကေန ေရစီးဆင္းလာတဲ့ ႏႈန္းလည္း နည္းပါးလာပါတယ္။ အထက္ပုိင္းက ေရစီးဆင္းမႈ ရာခုိင္ႏႈန္း နည္းပါးလာတာေၾကာင့္ ျမစ္ဝကၽြန္းေပၚ ေဒသအတြင္းကို စီးဝင္လာတဲ့ ေရပမာဏလည္း နည္းပါးလာပါတယ္။ စီးဆင္းလာတဲ့ ေရပမာဏ နည္းပါးလာ တာေၾကာင့္ ႏႈန္းတင္ေျမႏု ျဖစ္ေပၚႏႈန္းလည္း က်ဆင္းလာပါတယ္။ ႏံုးတင္ေျမႏု ျဖစ္ေပၚမႈ က်ဆင္း နည္းပါးလာျခင္းဟာ ဆန္းစပါး စုိက္ပ်ဳိးေရးကို ထိခုိက္ လာေစပါတယ္။ အဲတာေၾကာင့္ ဆန္းစပါး စုိက္ပ်ဳိးေရးကို မထိခုိက္ေစဖို႔ လယ္သမားမ်ား အေနနဲ႔ လိုတာထက္ပိုၿပီး ဓာတ္ေျမၾသဇာေတြ ပိုးသတ္ေဆးေတြကို သံုးလာရပါတယ္။ ေနာက္ဆက္တြဲ အေနနဲ႔ ဓာတုေဗဒပစၥည္းေတြ အလြန္အကၽြံ အသံုးျပဳလို႔ ထြက္လာတဲ့ ဆန္ဟာ ႏုိင္ငံတကာ ေစ်းကြက္မွာ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ဖို႔ ခက္ခဲျပန္ပါတယ္။ ေစ်းေကာင္းေပးၿပီး ဝယ္မယ့္လူ မရိွတာေၾကာင့္ အာဖရိက တုိက္က ဆင္းရဲတဲ့ ႏုိင္ငံမ်ဳိးေတြကို အခ်ဥ္ဖမ္းၿပီး ေရာင္းဖို႔ ႀကိဳးစားရပါတယ္။
ျမစ္ထဲမွာ ေရႊရွာတာေတြ ခ်က္ျခင္းရပ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဘာဆည္မွလည္း ထပ္မေဆာက္ပါနဲ႔။ မိုးေခါင္လို႔ ျမစ္ေရနည္း လာရတဲ့အထဲ သစ္ေတာေတြကို ထပ္မခုတ္ဖို႔ ဆိုတာကလည္း အေရးႀကီးပါတယ္။ ဟိုတႏွစ္က အင္းေလးကန္ႀကီး ေရခန္းသြားတယ္ ဆိုတာ သစ္ေတာေတြကို ခုတ္လြန္းလို႔ ျဖစ္ခဲ့ရတာပါ။ ၂ဝ၁၄ ၾကရင္ေတာ့ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ သစ္ မခုတ္ ရေတာ့ဖူးလို႔ ၾကားရျပန္တယ္။ ဒီလိုဆိုရင္ ၂ဝ၁၂ ကေန ၂ဝ၁၄ အထိ ၾကားကာလကေတာ့ သစ္ခုတ္ခြင့္ျပဳ ထားတဲ့ သေဘာမ်ဳိး ျဖစ္ေနတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြနဲ႔ ခရိုနီေတြအတြက္ ေနာက္ဆံုးေပးထားတဲ့ လုပ္ပုိင္ခြင့္လို႔ပဲ ေျပာရ ေတာ့မွာပါ။ ျမန္မာျပည္ႀကီး ေျပာင္းေနၿပီ ေျပာင္းေနၿပီဆိုတာ ဘယ္ဟာကို ေခၚပါသလဲဗ်ာ။ ျမစ္ေၾကာင္းေတြကေတာ့ ေျပာင္းေနပါၿပီ။
ေဇာ္မင္း
၁၉ ရက္၊ ႏုိဝင္ဘာလ၊ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္
အခုေခတ္မွာေတာ့ တခ်ဳိ႔ေဒသေတြမွာ ဟိုေရွးတုန္းကလို ေရေၾကာင္းပို႔ေဆာင္ေရးကို အဓိက အားကိုးတာမ်ဳိး မရိွ ေတာ့ဘဲ ကုန္းလမ္းခရီးကို ပိုၿပီး အားထားလာတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔တုန္းဆိုေတာ့ ကုန္းလမ္းကေန ကားနဲ႔ သြားျခင္းဟာ ျမစ္ေၾကာင္းေရလမ္းထဲမွာ ေမာ္ေတာ္သေဘၤာ အစရိွတာေတြထက္ ပိုမိုျမန္ဆန္တဲ့အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ျမစ္ေၾကာင္းတေလွ်ာက္ ေရလမ္းကို အားကိုးေနရဆဲ အရပ္ေဒသ ေတြကေတာ့ အထူးသျဖင့္ ကားလမ္း ေတြ တံတားေတြ တိုးတက္မလာေသးတဲ့ အရပ္ေဒသေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကားနဲ႔ခရီးထြက္တာ၊ ကားနဲ႔တင္ပို႔တာထက္ ေႏွးေကြးေပမယ့္ ေရလမ္းခရီးကို အားကိုး ေနဆဲျဖစ္ရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္း တခုရိွပါတယ္။ အဲတာကေတာ့ တခ်ဳိ႔ေသာ ကုန္စည္ပစၥည္း ေတြကို ေရလမ္းကေန တင္ပို႔တာဟာ ကုန္းလမ္းကေန တင္ပို႔တာထက္ အဆေပါင္းမ်ားစြာ ေစ်းသက္ သာတာ ေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ မပုတ္မသိုးတဲ့ ကုန္ပစၥည္းမ်ဳိး ေတြကိုဆိုလိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ တခုေလာက္ ေျပာရရင္ ရန္ကုန္ကေန ဘိလပ္ေျမအိတ္ေတြကို မႏၱေလးပို႔မယ္ ဆိုပါစို႔။ ကုန္ကားေတြနဲ႔ တင္ပို႔ရတဲ့ ကုန္က် ေငြဟာ ျမင့္မားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေရွ႔ကေန ေမာ္ေတာ္နဲ႔ ဆြဲသြားရတဲ့ တြဲသဗၺာန္ႀကီးေတြနဲ႔ တင္ပို႔တာမ်ဳိးက အေတာ္ႀကီးကို ေစ်းသက္သာပါတယ္။
ေယဘူယ်အားျဖင့္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ကားလမ္းေတြ တံတားေတြ အရင္ကထက္ ပိုမိုမ်ားျပားလာတာေၾကာင့္ ကုန္းလမ္း ခရီးသြားလာမႈဟာ ပိုၿပီးတိုးတက္ ပိုၿပီးလူသံုးမ်ား လာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ေရလမ္းခရီးကို လံုးလံုး မ်က္ကြယ္ျပဳလို႔ မရေသးတာကိုလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ လက္ေတြ႔ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္း တေလွ်ာက္မွာ ေမာ္ေတာ္၊ ျမစ္တြင္းသြားသေဘၤာ စတာေတြနဲ႔ ခရီးသြားလာ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ ေနတာေတြ ရိွေနပါေသးတယ္။ ခ်င္းတြင္းျမစ္ တေလွ်ာက္ မွာလည္း အလားတူပါပဲ။ ေရစီးသန္တဲ့ သံလြင္ျမစ္မွာေတာ့ သစ္ဝါးေမွ်ာ တာကိုပဲ အဓိကထားၿပီး အသံုးျပဳတယ္ ဆိုေပမယ့္ အတန္အသင့္ ေရၿငိမ္တဲ့ ၾကားအရပ္မ်ဳိးေတြ မွာေတာ့ တၿမိဳ႔နဲ႔တၿမိဳ႔ တရြာနဲ႔တရြာ ေမာ္ေတာ္ေတြနဲ႔ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ သြားလာေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဧရာဝတီျမစ္ဝကြ်န္းေပၚ ေဒသမွာ အခုအခါ ကားလမ္းေတြ တံတားေတြ ပိုမိုေဆာက္လုပ္ လာတာေၾကာင့္ ကားကို အသံုးျပဳၿပီး သြားလာေရာင္းဝယ္ တာမ်ဳိးေတြ ပိုမ်ားလာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဧရာဝတီျမစ္ဝ ကၽြန္းေပၚေဒသရဲ့ ေျမနိမ့္ျခင္း၊ ႏွစ္စဥ္ ေရလႊမ္းမိုးျခင္း စတဲ့ သဘာဝေတြေၾကာင့္ ေရေၾကာင္းကို အမီျပဳၿပီး ေရာင္းဝယ္ ေဖာက္ကား ေနရဆဲပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေရေၾကာင္း သြားလာ ေရးကို လံုးလံုးစြန္႔ပစ္လို႔ မရေသးပါဘူး။ အေမရိကန္လို ေခတ္အလြန္မီေနတဲ့ ႏုိင္ငံမွာေတာင္ ျမစ္တြင္းသယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းဟာ အခုအထိ အတုိင္းအတာ တခုအထိ အာထားေနဆဲပါ။ မစၥစပီျမစ္ႀကီးရဲ့ ျမစ္ေၾကာင္း တေလွ်ာက္မွာ ကုန္တင္ၿပီးသြားလာ စံုဆန္ေနတဲ့ သေဘၤာေတြကို အမ်ားႀကီးပါ။
ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္အနည္းငယ္ ေလာက္ကစၿပီး ျမန္မာျပည္ရဲ့ ျမစ္အတြင္း ျပည္တြင္းေရေၾကာင္း သြားလာမႈေတြ အခက္အခဲနဲ႔ ရင္ဆုိင္ လာရတာကိုေတြ႔လာရ ပါတယ္။ အဲသလို အခက္အခဲေတြ ရင္ဆုိင္လာရတာမွာ ေယဘူယ် အားျဖင့္ ေထာက္ျပရမယ့္ အေၾကာင္းအရင္း တခ်ဳိ႔ရိွေန ပါတယ္။ ပထမ တခ်က္ကေတာ့ ကမၻာႀကီး ပူေႏြးလာတဲ့ အက်ဳိးဆက္ အျဖစ္ မိုးေခါင္တဲ့ ႏွစ္ေတြ ဆက္တုိက္ ဆိုသလို ျဖစ္လာတာေၾကာင့္ ျမစ္တြင္းမွာ ေရနည္းပါးလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ အခ်က္ကေတာ့ ျမစ္ေတြေခ်ာင္းေတြ၊ ျမစ္လက္တက္ ေခ်ာင္းလက္တက္ေတြထဲမွာ ဆည္ေတြ၊ တာတမံေတြ တည္ေဆာက္လာတာ မ်ားျပားလာတဲ့ အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ စစ္အစိုးရ တက္လာတဲ့ ၁၉၈၈ ခုကေန ကေန႔အခ်ိန္အထိ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္းမွာ တည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ ဆည္အႀကီးအေသး စုစုေပါင္းရဲ့ အေရအတြက္ဟာ ၁၅ဝ ေက်ာ္ပါတယ္။
တတိယ အခ်က္ကေတာ့ ျမစ္ထဲမွာ ေရႊက်င္တဲ့ တသီးပုဂၢလ လုပ္ငန္းေတြ၊ ကုမၸဏီေလးေတြ မ်ားျပားလာတာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ ေျပာရရင္ ဧရာဝတီျမစ္ရဲ့ ျမစ္ဆံုေအာက္ဖက္ တေၾကာမွာ တသီးပုဂၢလ ေရႊက်င္တဲ့ စက္ေဖာင္မ်ဳိး ေတြ ကိုးရာေက်ာ္ ရိွေနပါတယ္။ စက္ေဖာင္ေတြဟာ ျမစ္ထဲက သဲေတြကို စက္နဲ႔စုပ္ယူၿပီး ေရႊက်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ စက္ေဖာင္တခုဟာ တေန႔ကို ေရႊက်င္တဲ့ လုပ္ငန္းအတြက္ သဲတန္ခ်ိန္ ႏွစ္တန္ကေန သံုးတန္အထိ စုပ္ယူ က်င္ထုတ္ရ ပါတယ္။ စက္ေဖာင္ေပါင္း ၉ဝဝ ကိုးရာေက်ာ္ တေန႔ေန႔ စုပ္ယူက်င္ထုတ္တဲ့ သဲတန္ခ်ိန္ကို တြက္ၾကည့္လိုက္ပါ။ တရက္တရက္မွာ သဲတန္ေပါင္း ၂၇ဝဝ ေက်ာ္ကို စုတ္ထုပ္ခံရၿပီး သဲပံုႀကီးေတြကို ေနရာအႏွံ႔ ျမင္ေနရပါတယ္။ အဲသလို စက္ေဖာင္ေတြကို အသံုးျပဳၿပီး ေရႊက်င္ေနတဲ့ ႏွစ္ေတြဟာလည္း မနည္းေတာ့ပါဘူး။ တျခားျမစ္ေတြ ေခ်ာင္းေတြထဲမွာ လည္း အဲသလို ေရႊက်င္ေနတဲ့ စက္ေဖာင္ေတြ အမ်ားႀကီး ရိွပါေသးတယ္။ ဒါက စက္ေဖာင္နဲ႔ ျမစ္ထဲက သဲကို စုပ္ယူ တာပဲ ရိွပါေသးတယ္။ ျမစ္ကမ္းပါး ေခ်ာင္းကမ္းပါးေတြကို မီးသတ္ပုိက္လို စက္ေရအားနဲ႔ ၿဖိဳခ်ၿပီး ျပဒါးေတြ ဆုိင္ယာႏုိက္ေတြနဲ႔ ေရႊဖမ္းတဲ့ လုပ္ငန္းမ်ဳိးေတြလဲ ရိွေနပါေသးတယ္။ မိုးေခါင္လို႔ ျမစ္တြင္းမွာ ေရနည္းလာရတဲ့အထဲ ဆည္ေဆာက္တဲ့ လုပ္ငန္း၊ ေရႊက်င္တဲ့ လုပ္ငန္းေတြေၾကာင့္ ျမစ္ေၾကာင္းေတြဟာ မေျပာင္းဘဲ ခံႏုိင္ပါေတာ့မလား။
ေနာက္တခ်က္ကေတာ့ အစိုးရအေနနဲ႔ ျမစ္အတြင္း သဲပို႔ခ်တာ မ်ားလာတဲ့ ေနရာေတြမွာ သဲေသာင္ေတြကို ေသာင္ခုတ္ စက္ေတြနဲ႔ တူးယူခုတ္ယူ ဖယ္ရွားျပစ္ရတဲ့ လုပ္ငန္းမ်ဳိးကို ႏွစ္တုိင္းဆိုသလို လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ပ်က္ကြက္တာ ကလည္း ျမစ္ေၾကာင္း ေျပာင္းလာရျခင္းရဲ့ ေနာက္ထပ္အေၾကာင္းအရင္း တခုပါ။ အဂၤလိပ္ ကိုလိုနီေခတ္တုန္းကေတာ့ အထူးသျဖင့္ ဧရာဝတီနဲ႔ ခ်င္းတြင္းျမစ္ ေတြထဲမွာ ေႏြရာသီ ေသာင္ထြန္းလာၿပီဆိုရင္ ေမာ္ေတာ္ေတြ သေဘၤာေတြ လြယ္လြယ္သြားႏုိင္ဖို႔ ေသာင္ခုတ္ စက္ေတြနဲ႔ ေရလမ္းေၾကာင္းေတြကို ျပန္ေဖာ္ေပးေလ့ ရိွပါတယ္။ မဆလေခတ္ အထိေတာင္ ေႏြဆိုရင္ ဧရာဝတီျမစ္ထဲမွာ ေသာင္ခုတ္စက္ေတြ ဟိုမွာဒီမွာ ဆိုသလို အလုပ္လုပ္ေနတာ ျမင္ရပါေသး တယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုေခတ္မွာေတာ့ အစိုးရအေနနဲ႔ ေရလမ္းေၾကာင္းမွာ ပိတ္ေနဆို႔ေနတ့ဲ သဲေသာင္ေတြကို တာဝန္အရ လာေရာက္ ခုတ္ယူဖယ္ရွားတာမ်ဳိး မရိွသေလာက္ ျဖစ္သြားပါၿပီ။
မႏွစ္ေႏြတုန္းကဆိုရင္ ဧရာဝတီျမစ္အတြင္း ျမင္းၿခံတဝိုက္နဲ႔ မေကြးေဒသ ဝန္းက်င္ေတြမွာ ခါတုိင္းသြားေနၾက ေရစူး ေလးေပ အျမင့္သာရိွတဲ့ ဝမ္းျပား ေမာ္ေတာ္ဘုတ္ေတြေတာင္ လြယ္လြယ္နဲ႔ သြားလာႏုိင္ျခင္း မရိွခဲ့ပါဘူး။ မၾကာခဏ ေသာင္တင္တဲ့ အတြက္ ေမာ္ေတာ္ဝန္ထမ္းမ်ားနဲ႔ ခရီးသည္ေတြပါမက်န္ ေပါက္တူးေတြကုိင္ၿပီး သဲတူးရတာေတြ ေသာင္ေပၚကေန ေမာ္ေတာ္ကို တြန္းခ်ေပးရတာေတြကို လုပ္ရတာေၾကာင့္ ခရီးသြားလာရတာ ၾကန္႔ၾကာ ေႏွာင့္ေႏွး တာနဲ႔ ရင္ဆုိင္ရပါတယ္။ အလားတူ ျပႆနာမ်ဳိးေတြကို ေႏြေရာက္လာၿပီဆိုရင္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ အတြင္းမွာလည္း ရင္ဆုိင္ေနရတယ္လို႔လည္း သိရပါတယ္။ တႏွစ္တႏွစ္ ျမစ္ေရနည္းလာတဲ့ ကာလႀကီးမွာ ျမစ္ေၾကာင္းေျပာင္းေစ တတ္တဲ့ လုပ္ငန္းမ်ဳိးေတြကို မတားဆီး ႏုိင္ဖူးဆိုရင္ ရင္ေလးစရာလို႔သာ ေျပာလိုပါတယ္။
ျမစ္ေရစီးေၾကာင္းေျပာင္းတဲ့အတြက္ ျမစ္တြင္းခရီးသြားလာေရးကိုသာ ထိခုိက္တာ မဟုတ္ပါဖူး။ ျမစ္ေၾကာင္း တေလွ်ာက္မွာ တည္ရိွေနတဲ့ ေက်းရြာေတြ အေျမာက္အမ်ားလည္း ပ်က္စီးျခင္း ေျပာင္းေရႊ႔ရျခင္း စတာေတြနဲ႔ ရင္ဆုိင္ ေနရပါတယ္။ တခ်ဳိ႔ ရြာေတြဟာ မူလက ျမစ္ကမ္းနဲ႔ ႏွစ္မုိင္၊ သံုးမုိင္ စသျဖင့္ အေဝးမွာ ရိွေပမယ့္ အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ရြာတဝက္နီးပါး ျမစ္ကမ္းၿပိဳတဲ့အထဲ ပါသြားတာမ်ဳိးလည္း ရိွေနပါတယ္။ တခ်ဳိ႔ရြာေတြကေတာ့ တရြာလံုး ကမ္းၿပိဳတဲ့ အထဲ ပါသြားတာေၾကာင့္ အခုအခါမွာ ေျမပံုေပၚမွာေတာင္ မက်န္ရစ္ခဲ့ေတာ့ပါဖူး။ ရြာနဲ႔အတူ စုိက္ေျမပ်ဳိးေျမေတြလည္း ဆံုးရံႈးရပါတယ္။ အစိုးရဆိုတဲ့ သူေတြ ဘာလုပ္ေနၾကသလဲ။
ျမစ္ေရနည္းလာတဲ့ အထဲမွာ ေရစီးေၾကာင္းေျပာင္းလာေၾကာင့္ အက်ဳိးဆက္ ေနာက္တခုကေတာ့ အထက္ပုိင္း ကေန ေရစီးဆင္းလာတဲ့ ႏႈန္းလည္း နည္းပါးလာပါတယ္။ အထက္ပုိင္းက ေရစီးဆင္းမႈ ရာခုိင္ႏႈန္း နည္းပါးလာတာေၾကာင့္ ျမစ္ဝကၽြန္းေပၚ ေဒသအတြင္းကို စီးဝင္လာတဲ့ ေရပမာဏလည္း နည္းပါးလာပါတယ္။ စီးဆင္းလာတဲ့ ေရပမာဏ နည္းပါးလာ တာေၾကာင့္ ႏႈန္းတင္ေျမႏု ျဖစ္ေပၚႏႈန္းလည္း က်ဆင္းလာပါတယ္။ ႏံုးတင္ေျမႏု ျဖစ္ေပၚမႈ က်ဆင္း နည္းပါးလာျခင္းဟာ ဆန္းစပါး စုိက္ပ်ဳိးေရးကို ထိခုိက္ လာေစပါတယ္။ အဲတာေၾကာင့္ ဆန္းစပါး စုိက္ပ်ဳိးေရးကို မထိခုိက္ေစဖို႔ လယ္သမားမ်ား အေနနဲ႔ လိုတာထက္ပိုၿပီး ဓာတ္ေျမၾသဇာေတြ ပိုးသတ္ေဆးေတြကို သံုးလာရပါတယ္။ ေနာက္ဆက္တြဲ အေနနဲ႔ ဓာတုေဗဒပစၥည္းေတြ အလြန္အကၽြံ အသံုးျပဳလို႔ ထြက္လာတဲ့ ဆန္ဟာ ႏုိင္ငံတကာ ေစ်းကြက္မွာ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ဖို႔ ခက္ခဲျပန္ပါတယ္။ ေစ်းေကာင္းေပးၿပီး ဝယ္မယ့္လူ မရိွတာေၾကာင့္ အာဖရိက တုိက္က ဆင္းရဲတဲ့ ႏုိင္ငံမ်ဳိးေတြကို အခ်ဥ္ဖမ္းၿပီး ေရာင္းဖို႔ ႀကိဳးစားရပါတယ္။
ျမစ္ထဲမွာ ေရႊရွာတာေတြ ခ်က္ျခင္းရပ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဘာဆည္မွလည္း ထပ္မေဆာက္ပါနဲ႔။ မိုးေခါင္လို႔ ျမစ္ေရနည္း လာရတဲ့အထဲ သစ္ေတာေတြကို ထပ္မခုတ္ဖို႔ ဆိုတာကလည္း အေရးႀကီးပါတယ္။ ဟိုတႏွစ္က အင္းေလးကန္ႀကီး ေရခန္းသြားတယ္ ဆိုတာ သစ္ေတာေတြကို ခုတ္လြန္းလို႔ ျဖစ္ခဲ့ရတာပါ။ ၂ဝ၁၄ ၾကရင္ေတာ့ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ သစ္ မခုတ္ ရေတာ့ဖူးလို႔ ၾကားရျပန္တယ္။ ဒီလိုဆိုရင္ ၂ဝ၁၂ ကေန ၂ဝ၁၄ အထိ ၾကားကာလကေတာ့ သစ္ခုတ္ခြင့္ျပဳ ထားတဲ့ သေဘာမ်ဳိး ျဖစ္ေနတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြနဲ႔ ခရိုနီေတြအတြက္ ေနာက္ဆံုးေပးထားတဲ့ လုပ္ပုိင္ခြင့္လို႔ပဲ ေျပာရ ေတာ့မွာပါ။ ျမန္မာျပည္ႀကီး ေျပာင္းေနၿပီ ေျပာင္းေနၿပီဆိုတာ ဘယ္ဟာကို ေခၚပါသလဲဗ်ာ။ ျမစ္ေၾကာင္းေတြကေတာ့ ေျပာင္းေနပါၿပီ။
ေဇာ္မင္း
၁၉ ရက္၊ ႏုိဝင္ဘာလ၊ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္
No comments:
Post a Comment