ရြက္မြန္စာမ်က္ႏွာ

Thursday, February 26, 2015

ဗမာ ဆိုသည္မွာ ပ်ဴ႔သား ပ်ဴ႔ေျမး (၂)

ၾကား ထဲမွာ ျဖတ္ေျပာရရင္ ျမန္မာပညာရွင္ ဆရာႀကီး ဦးဖိုးလတ္ဟာ ဟိုတုန္းက ယူနန္ျပည္နယ္က တရုတ္သမုိင္း ပညာရွင္ေတြနဲ႔ ေတြ႔ၿပီး ေဆြးေႏြးခဲ့ရဘူးပါတယ္။ အဲဒီ တရုတ္သမုိင္းပညာရွင္မ်ား အဆိုအရ ေရွးေခတ္တုန္းက ယူနန္နယ္မွာ ေလာေလာ၊ ပုိင္ စတဲ့ တိဗက္ဗမာ အုပ္စုဝင္ေတြလည္း ေနထုိင္ဖူးတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ နန္ေစာ သည္ ပင္လွ်င္ ရွမ္းမ်ဳိးႏြယ္ မဟုတ္ဘဲ တိဗက္ဗမာ အႏြယ္ဝင္ေတြလို႔ တရုတ္သမုိင္းဆရာမ်ားက ေျပာပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ တသက္လံုး သိလာခဲ့တာက နန္ေစာ ဆိုတာ ရွမ္းဆက္ေတြလို႔ပဲ သိခဲ့တာကိုး။ ေရွးတုန္းက တိဗက္ေတြနဲ႔ နန္ေစာေတြ ေပါင္းၿပီး တရုတ္ပုိင္နက္ထဲက နယ္ေတြကို လစ္ရင္လစ္သလို တုိက္ခုိက္လုယက္ၾကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ တရုတ္မွတ္တမ္း ေတြမွာ တိဗက္ေတြကို စစ္တုိက္ ေကာင္းတယ္လို႔ ေရးထားပါတယ္။

ပါေမာကၡလုစ္ရဲ့ အဆိုအရ ပ်ဴဆိုတာ သတ္သတ္၊ ဗမာနဲ႔မတူဘူး။ ပ်ဴေတြပ်က္သြားခါမွ မန္လူမ်ဳိး ျမင္းစီးလူရုိင္းေတြ ေက်ာက္ဆည္နယ္ထဲကို ယူနန္ကေန ထိုးဝင္လာၿပီး ၿမိဳ႔ရြာတည္တယ္။ ေနာက္ ပထမျမန္မာႏုိင္ငံ တည္ေထာင္တဲ့ အေနာ္ရထာ ဆိုတာ ပ်ဴမဟုတ္ေတာ့ဘူး မန္လူမ်ဳိးအဆက္ေတြ ေနာက္ေတာ့ ျမန္မာလို႔ ေခၚၾကတယ္ စသျဖင့္ လုစ္က ေက်ာက္ဆည္စာတမ္းမွာ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ သုေတသီ ဘုန္းတင့္ေက်ာ္ အဆိုအရ ဘယ္တရုတ္မွတ္တမ္းမွာမွ မန္ေတြ ယူနန္နယ္ ကေန ေျပာင္းေရႊ႔သြားတယ္၊ ပ်ဴေတြရဲ့ေဒသေဟာင္း ေက်ာက္ဆည္ကိုေရာက္တယ္၊ ေနာက္ျမန္မာဆိုတာ ျဖစ္လာတယ္လို႔ ေဖာ္ျပမထားဘူး။ မွတ္တမ္း တင္မထားပါဘူး။ လုစ္ကိုယ္တုိင္ အဓိကထား ကုိးကားတဲ့ မန္ရႈမွတ္တမ္း မွာလည္း မန္ေတြဟာ နန္ေစာ လက္ေအာက္ခံ ေတြဆိုတာ တရုတ္ေတြကုိယ္တုိင္ သိထားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မန္ေတြ ေက်ာက္ဆည္ ေရာက္လို႔ ျမန္မာ ျဖစ္သြားတယ္ဆိုတာ မန္ရႈမွတ္တမ္း ကိုယ္၌သည္ပင္လ်င္ ေဖာ္ျပထားျခင္း မရိွပါဘူး။

ေနာက္တခ်က္က ပါေမာကၡလုစ္ေျပာသလို ဗမာေတြဟာ အေနာ္ရထာေခတ္ ေရာက္မွ မြန္ေတြဆီက စာေရးျခင္း အတတ္နဲ႔ ေထရဝါဒ ဗုဒၾၶြဘာသာကို ရခဲ့တယ္ ဆိုတာကိုလည္း ဘုန္းတင့္ေက်ာ္က အေထာက္အထားမ်ားနဲ႔ ျငင္းပါတယ္။ သထံုကို အေနာ္ရထာတိုက္ၿပီး ပိဋိကတ္သံုးပံု ပင့္ေဆာင္တယ္ ဆိုတဲ့ ကိစၥနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ေခတ္ၿပိဳင္အေထာက္အထား အတိအက် ရွာမေတြ႔ဘူး ဆိုတာကိုလည္း သူ႔စာအုပ္မွာ ရွင္းျပထားပါတယ္။ ေတြ႔ရိွရေလာက္ အေထာက္အထားမ်ားအရ သထံုကို ဂြ်မ္းစစ္သည္ ေခၚ ကြ်မ္းစစ္သည္ ေခၚ ခမာေတြ (ကေန႔ ကမ္ေဘာဒီးယားေတြ) ဝင္တုိက္လို႔ သထံုဘုရင္ မႏူဟာ ပဲခူးကို ေရွာင္တယ္။ တခါ ပဲခူးအထိ ခမာေတြ လုိက္တုိက္လို႔ ပဲခူးပ်က္ၿပီး ပုဂံအထိ တက္ၿပီး ခိုလံႈရတယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
ပ်ဴစာလို႔ေခၚတဲ့ ေရွးေဟာင္းဗမာစာ အေရးအသားနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ သူ႔စာအုပ္ထဲမွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ေအဒီ ၄ ရာစု ပ်ဴၿမိဳ႔ေဟာင္း ဟန္လင္းၿမိဳ႔ေတြ႔ ေက်ာက္စာတခုမွာ အခုလို ေရးထိုးထားပါတယ္။ ဟန္လင္းၿမိဳ႔ေဟာင္းဟာ ေရႊဘိုၿမိဳ႔နဲ႔ မလွမ္းမကမ္းမွာ ရိွပါတယ္။

ဗံး ဒဝိ ံတိ ံမိႅ ံ ဥ သး ႏၢဳေကၷာ ဥ ပိႅ ဗံး တုဗဟိ ဥ တု ယံ

ေရွးပ်ဴစာလို႔ ေျပာႏုိင္သလို ေရွးက်လွတဲ့ ဗမာစာ လို႔လည္း ဆိုႏုိင္ပါတယ္။ အဓိပၸါယ္ကေတာ့

ျမတ္ေသာ ဒဝိန္တိန္ၿမိန္ ၏ သား နဂုကေနာ ၏ ေ ျမး ျမတ္ေသာ တုဗဟိ ၏ တိုက္ (သခၤ်ဳိင္းတုိက္) ေလ
ဒါက ေအဒီ ၄ ရာစု တုန္းက ပ်ဴစာလို႔ ေျပာေနတဲ့ အေရးအသား အခုေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၆ဝဝ ေက်ာ္ၾကာၿပီးမွ တည္ရိွေနတဲ့ ျမန္မာစကားနဲ႔ သဒၵါလည္းတူတယ္ စကားလံုး အသံုးအႏႈန္းလည္း တခ်ဳိ႔တူေနပါတယ္။

ဗံး ဆိုတာကေတာ့ ျမတ္ေသာ သို႔မဟုတ္ ဘုန္းႀကီးေသာ သို႔မဟုတ္ မင္းႀကီး လို႔ ဆိုပါတယ္။ တိဗက္စကားမွာေတာ့ တဗင္း ဆိုတာ ဘုရင္၊ မင္းကို ဆိုလိုတာပါတဲ့။ အဲဒီကေန ဆင္းသက္ေျပာင္းလဲတယ္လို႔ ဆိုႏုိင္ပါတယ္။ အဲဒီစာတန္းမွာ ပါေနတဲ့ နာမည္ေတြကေတာ့ အဲဒီေခတ္ ဘုရင္မ်ဳိးဘုရင္ႏြယ္ေတြ ယူသံုးတဲ့ သကၠတ အမည္ေတြပါ။ နႏၵသူတို႔၊ သီဟသူရတို႔ နရပတိစည္သူ စသျဖင့္ ေနာက္ပုိင္းဗမာဘုရင္ေတြ ယူသံုးတဲ့ သေဘာမ်ဳိးနဲ႔တူပါတယ္။ ဥ ကေတာ့ အိ၊ ဤ၊ ၏၊ အာ၊ အား၊ ဟု ဆိုတဲ့ အေနနဲ႔ သံုးတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီ ေရွးေက်ာက္စာမွာပါတဲ့ စာလံုးပုံုစံေတြက အခြ်န္အတက္ေတြ အေကြးအေကာက္ေတြ စသျဖင့္ ပါေနေတာ့ အခုေခတ္ ျမန္မာစာ စာလံုးအဝိုင္းပံုနဲ႔ေတာ့ အေတာ္ႀကီးကိုကြာပါတယ္။ အခု က်ေနာ္အထက္မွာ ေရးျပထားသလို အတိအက် စာလံုးဝုိင္း သက္သက္ေတြ မဟုတ္ပါ။ ေက်ာက္စာကြ်မ္းက်င္သူ တဦးဦး က ဦးေဆာင္ၿပီး ရွင္းမျပဘူးဆိုရင္ သာမန္လူေတြ နားလည္ဖို႔ ခက္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ကြ်မ္းက်င္သူမ်ား အကူအညီနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္း ၁၆ဝဝ ေက်ာ္ခဲ့ၿပီ ဆိုေပမယ့္ သဲလြန္စ ေကာက္ယူႏုိင္တာကို ျမင္ရပါတယ္။

အဲတာမ်ဳိးကို ဆရာလုစ္တို႔၊ ဆရာဗလက္ဒင္တို႔ မလုပ္ႏုိင္ခဲ့ပါ။ ဥပမာ စာလံုး တလံုးစီ ဒါက က ျဖစ္မယ္၊ ဒါဟာ သ ျဖစ္မယ္ ေဖာ္တာေလာက္ကလြဲလို႔။ ေနာက္ အဲဒီ ေခတ္ေတြတုန္းက ေက်ာက္စာထိုးရင္ ျမန္မာစာ သာမက ပါဠိစာေတြ အသံုးေတြ ကလည္း အေတာ္မ်ားမ်ားႀကီးကို ေရာေႏွာပါေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပါဠိစကားကိုလည္း နားလည္ဖို႔ လိုသလို ေရွးတုန္းက တိဗက္စကား အသံုးအႏႈံးကိုလည္း နားလည္ကြ်မ္းက်င္ဖို႔ လိုပါေသးတယ္။ ဘာေၾကာင့္တုန္းဆိုေတာ့ ကိုယ္ေတြက တိဗက္ ကေန ဆင္းသက္ လာခဲ့တာ ျဖစ္လို႔ပါ။

ေနာက္ ေရွးအသံုးအႏႈန္းမ်ားကိုလည္း သိဖို႔လိုပါတယ္။ ဥပမာ ေျမးကို အဲသည္ေခတ္က ေျမးလို႔ မေရးဘဲ ပိႅ လို႔ ေရးတာမ်ဳိး။ ေလ ကို ေလလို႔ မေရးဘဲ ယံ လို႔ေရးတာမ်ဳိးေတြကို ႏုိင္ငံျခားသားပညာရွင္ေတြ ေဖာ္ဖို႔ ခက္ပါလိမ့္မယ္။ သား ဆိုတဲ့ အသံုးကိုေတာ့ သး လို႔ေရးတာေၾကာင့္ သိလြယ္ပါတယ္။ တု ကိုေတာ့ တုိက္ သို႔မဟုတ္ သခၤ်ဳိင္းတုိက္လို႔ ေဖာ္ျပ ပါတယ္။ စကားလံုးေတြ ေရႊ႔လ်ားလာတာ စိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။ ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာ တခုမွာ ပါတဲ့ ရြာသစ္တခု ရဲ့ နာမည္ဟာ တေပည္လွ်င္ ဆိုတဲ့ စာလံုးေပါင္းအမည္နဲ႔ ေရးထိုးထားတယ္။ အဲဒီရြာကို အခုေခတ္မွာ ဒီပဲရင္း လို႔ စာလံုးေပါင္းပါတယ္။ အေတာ္ေလးကြာသြားပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔ ၂ဝဝ၃ တုန္းက အတုိက္ခိုက္ခံရတဲ့ ေနရာပါ။ အထက္အညာ အရပ္မွာ ဒီပဲရင္းရြာကို စကားေျပာရင္ ဒဗရင္း လို႔ပဲ အခုအထိ အသံထြက္ေန တုန္းပါ။ ဥပမာ ေနာက္တခုေလာက္ ေျပာ ရရင္ အခု အခ်ိန္အထိ ကမ္းနီ ရြာကို ဂနီ၊ ဂဏီ၊ ဃဏီ ဆိုတဲ့အသံမ်ဳိး အသံထြက္ပါတယ္။ 


ေနာက္တခုေလာက္ ျဖတ္ေျပာရရင္ ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္း ေျပာခဲ့ဘူးတာတခု ဖတ္ဖူးပါတယ္။ အဲတာကေတာ့ အလြန္ေရွးက်တဲ့ ကာလတုန္းက ေရွးဗမာေတြဟာ ေရ ကို ေရ လို႔ မေခၚပါဘူးတဲ့။ ဘယ္လိုေခၚသလဲဆိုေတာ့ တံ လို႔ ေခၚေၾကာင္း ေျပာျပဖူးပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ဗမာစကားမွာ ရိွေနတဲ့ တံတား၊ တံေလွ်ာက္၊ တံေထြး၊ တံလွ်ပ္၊ သက္တံ(တန္႔) စတဲ့ စကားလံုးေတြကို ၾကည့္ရင္ သိႏုိင္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေရနဲ႔ပတ္သက္ေနတာကို ဆိုလိုတာပါ။
ဆက္ေျပာရရင္ ပ်ဴနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ေအဒီ ၈ဝ၅ ခု ထန္မင္းဆက္ တရုတ္သံအဖြဲ႔ မွတ္တမ္းမွာ တမၸဝတီ လို႔ေခၚတဲ့ တတိယ ပုဂံေနျပည္ေတာ္ အေၾကာင္း အခုလို မွတ္တမ္း တင္ထားပါတယ္။ ၿမိဳ႔ရိုးဟာ ေလးေထာင့္မဟုတ္ဘဲ အဝုိင္းပံုျဖစ္တယ္။ အနီ၊ အျပာ၊ အဝါ၊ အညိဳ၊ ပန္းေရာင္၊ အစိမ္းေရာင္ စဥ္႔အုတ္မ်ားနဲ႔ ၿမိဳ႔ရိုးကို လွပစြာ တည္ေဆာက္ထားတယ္။ က်ဳံးပတ္လည္ ရိွတယ္။ က်ဳံးအျပင္ကေန တပတ္ပတ္မယ္ဆိုရင္ မနက္ကေန ညေနအထိ လမ္းေလွ်ာက္ရတဲ့ ၿမိဳ႔ႀကီးလို႔ ဆိုထားပါတယ္။ ပုဂံၿမိဳ႔ေဟာင္း ဧရိယာထဲမွာ ေရွးေဟာင္းစဥ့္ဖိုပ်က္ေတြ ရိွေနေသးတာကို ဓာတ္ပံုအေထာက္မ်ားနဲ႔ ေတြ႔ရပါတယ္။ ေနာက္ တမၸဝတီမွာ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း ေက်ာင္းေပါင္း ၁ဝဝ ေက်ာ္ ရိွတယ္လို႔ မွတ္တမ္း တင္ပါတယ္။

အဲသလိုဆိုေတာ့ အေနာ္ရထာလက္ထက္ ေအဒီ ၁ဝ၄၄ က်မွ မြန္ေတြဆီက စာရတယ္၊ သာသနာရတယ္ဆိုတာ မွန္ကန္ပါ့ မလား။ ႏွစ္ေပါင္း ၂၄ဝ ႏွစ္ေလာက္ ကြာေနပါတယ္။ ဟန္လင္းၿမိဳ႔ေဟာင္းေတြ႔ ေက်ာက္စာအရဆိုရင္ပဲ ပ်ဴစာေခၚ ေရွးေဟာင္း ဗမာစာ အသံုးျပဳေနတာ ႏွစ္ေပါင္း ၁၆ဝဝ ေလာက္ ရိွေနပါၿပီ။ ဆရာလုစ္က ေျပာထားပါေသးတယ္။ တမၸဝတီ တတိယ ပုဂံျပည္ဆိုတာ မရိွဘူး။ ယံုတမ္းစကားသာျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဦးကုလားနဲ႔ မွန္နန္းမွာ အဲတာေတြ ပါေနေတာ့ ဒါကို ပါးစပ္ရာဇဝင္ ျဖစ္ေနလို႔ မကိုးကားထုိက္ဘူးလို႔ ဆိုျပန္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တရုတ္ ထန္မင္းဆက္ မွတ္တမ္း က ရိွတယ္လို႔ ေျပာထားေတာ့ ပါေမာကၡလုစ္ ေျပာတာက လြဲမေနေပဘူးလား။ ေနာက္ တရုတ္မွတ္တမ္းအရ ပ်ဴတို႔ တုိင္းျပည္ကို ျဗဟၼာျပည္၊ ဗရမၼာျပည္၊ ပ်ဴ ဆိုတဲ့ အမည္သံုးမ်ဳိးတြင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

ေနာက္တခုက သီရိေခတၱရာ ေခၚ သေရေခတၱရာ ဆိုတဲ့ ကေန႔ေခတ္ ျပည္ၿမိဳ႔အေၾကာင္းပါ။ သေရေခတၱရာ ပ်ဴၿမိဳ႔ေဟာင္း မွာ ဘာေတြ႔တုန္းဆိုေတာ့ ေအဒီ ၂ ေအဒီ ၃ ရာစု ေက်ာက္စာတခုပါ။ သီဟဝိၾကမမင္းရဲ့ ေက်ာက္အရိုးအုိး ေက်ာက္စာပါ။ ဖတ္လို႔လြယ္တဲ့ စာတန္းတခုႏွစ္ခုကို ဘုန္းတင့္ေက်ာ္ စာအုပ္ထဲကအတုိင္း တင္ျပပါတယ္။

သီဟဝိၾကမ                ဗံး   သိ   နး
သီဟဝိၾကမ               မင္း ေသ ႏွစ္

တၵးဗံး                              ဥ                   ရုေကႅး         ယံ
ထိပ္တင္မင္း (ေတာ္ဘုရား)  ၏                 ရုပ္ႂကြင္း        ေလ
 

ဆိုေတာ့ ေရွးပ်ဴ ေရွးဗမာစာ အေရးအသားဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၁၆ဝဝ၊ ၁၇ဝဝ ကတည္းက စေနၿပီလို႔ေတာင္ အၾကမ္းဖ်ဥ္းေျပာႏုိင္ပါေသးတယ္။

လုစ္ရဲ့ ေက်ာက္ဆည္စာတန္းမွာ ပ်ဴတို႔တုိင္းျပည္ ေအဒီ ၈၃၂ ခုမွာ နန္ေစာတုိက္လို႔ အၿပီးတုိင္ပ်က္၊ နန္ေစာ လက္ေအာက္ခံ မန္လူရုိင္းေတြ ေအဒီ ၈၃၅ ေလာက္မွာ ျမင္းစီးဝင္လာၾက ေက်ာက္ဆည္ကိုေရာက္ ေအဒီ ၈၅ဝ ေလာက္မွာ အေျခတက် ျဖစ္ဟန္ရိွ။ ေနာက္ ပုဂံျပည္ႀကီးတည္၊ အေနာ္ရထာလက္ထက္မွာ မြန္ေတြဆီက စာနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာကိုရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ မန္ရႈမွတ္တမ္း အရသည္ပင္လွ်င္ မန္အရုိင္း ေတြဟာ နန္ေစာလက္ေအာက္မွာ ေအဒီ ၈၆၄ အထိ အမႈထမ္း ေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။ ေအဒီ ၈၆၂-၈၆၃ အန္နမ္ (ဟႏိြဳင္) ကို သူတို႔သခင္ နန္ေစာနဲ႔အတူ တုိက္ေနရင္း အလုပ္ရႈပ္ေနမွာပါ။ ပ်ဥ္ျပားမင္း စတုတၳပုဂံကို တည္တဲ့ အခ်ိန္က ေအဒီ ၈၄၉။ ဆိုေတာ့ကာ ပ်ဥ္ျပားမင္း နန္းတည္တာက နန္ေစာ ဟႏိြဳင္သြားတုိက္တဲ့ႏွစ္ထက္ ၁၃ ႏွစ္ေစာေနတယ္။ လုစ္ေျပာတာေတြမွာ အျဖစ္အပ်က္ေတြၾကား ခုႏွစ္ေတြ ေရွ႔ေနာက္မညီဘူးဆိုတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

နန္ေစာ လက္ေအာက္မွာ မန္ကဲ့သို႔ အရုိင္းမ်ဳိးႏြယ္ေတြ စစ္ေကာက္ရင္ လုိက္သြားၿပီး စစ္တုိက္ရပါတယ္။ မန္အရုိင္းမ်ဳိးေတြ ေနထုိင္တဲ့ ေဒသအက်ယ္အဝန္းဟာ စတုရန္းမုိင္ ၄ဝ ေလာက္ပဲ ရိွပါတယ္။ တရုတ္မွတ္တမ္းမ်ားအရ နန္ေစာ စစ္ေကာက္ရင္ စစ္သား သံုးေထာင္ ေလးေထာင္ထက္ ပိုၿပီးမပို႔ႏုိင္ပါ။ ပ်ဴလူမ်ဳိးေတြ အလံုးအရင္းလိုက္ ေနထုိင္တဲ့ အရပ္ဟာ က်ယ္ေျပာ ပါတယ္။ စတုရန္းမုိင္ ၁ဝဝဝဝဝ တသိန္းေလာက္ ရိွပါတယ္။ အေနာ္ရထာမတုိင္ခင္ အေတာ္ ေစာေစာပုိင္း တရုတ္မွတ္တမ္း မ်ားအရ ေရွးပ်ဴႏုိင္ငံမွာ ခံတပ္ၿမိဳ႔ ၉ ၿမိဳ႔၊ ေစ်းၿမိဳ႔ ၃၂ ၿမိဳ႔၊ လက္ေအာက္ခံ ေက်းရြာအမ်ား အျပားနဲ႔ ၾသဇာခံ တုိင္းရင္းသား အုပ္စုဝင္ေဒသမ်ား ရိွေနပါတယ္။ အေနာ္ရထာ လက္ထက္မွာေတာ့ ပုဂံဟာ အင္ပုိင္ယာ သေဘာမ်ဳိး ျဖစ္လာေတာ့ ပိုၿပီး က်ယ္ျပန္႔ လာပါတယ္။

အေရွ႔ဖက္အက်ဆံုး ခံတပ္ၿမိဳ႔က ကေန႔ သီေပါၿမိဳ႔နားမွာ ရိွပါတယ္။ ေတာင္ဖက္ အက်ဆံုး ခံတပ္ၿမိဳ႔က မုတၱမမွာ ရိွပါတယ္။ ေျမာက္ဖက္အက်ဆံုး ခံတပ္က ေကာင္းစင္မွာ (ဗန္းေမာ္နားမွာ) ရိွပါတယ္။ တရုတ္မွတ္တမ္းမ်ားအရ မန္ေတြရဲ့ အရွင္သခင္ နန္ေစာမ်ား သည္ပင္လွ်င္ ယူနန္နယ္နဲ႔ ထိစပ္ေနတဲ့ ပ်ဴနယ္စပ္ေက်းရြာမ်ားကို လစ္ရင္လစ္သလို လုယက္ တုိက္ခုိက္ တာကလြဲလို႔ ပ်ဴၿမိဳ႔ တၿမိဳ႔တေလကို ေအာင္ျမင္တယ္လို႔ေတာင္ မရိွခဲ့ပါဘူး။ အဲတာအျပင္ နန္ေစာရန္ေၾကာင့္ ပ်ဴၿမိဳ႔ေတာ္ႀကီး ပ်က္သုန္းခဲ့ရ တယ္လို႔လည္း တရုတ္မွတ္တမ္းေတြထဲမွာ မပါပါဘူး။ အဲသလိုဆိုေတာ့ ေအဒီ ၈၃၂ မွာ ပ်ဴေတြ အၿပီးတုိင္ ပ်က္စီးလို႔ ျမန္မာျပည္ အလယ္ပုိင္းႀကီးတခုလံုး လူသူရွားပါး လစ္လပ္သြားတယ္လို႔ ပါေမာကၡလုစ္ ဆိုခဲ့တာ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ျဖစ္ႏုိင္ပါ့မလဲ။ ျဖစ္ႏုိင္တယ္ ဆိုရင္လည္း ခိုင္လံုတဲ့ အေထာက္အထားျပႏုိင္ရမယ္လို႔ ဘုန္းတင့္ေက်ာ္က ျပန္လည္ ျငင္းခ်က္ထုတ္ ေခ်ပပါတယ္။ ဒီကိစၥကို ဆရာလုစ္ဟာ အေထာက္အထား အတိအက် မျပႏုိင္ဘဲ မန္ရႈမွတ္တမ္းကပဲ ဤကဲသို႔ဆိုသည္ ဆိုတာမ်ဳိးနဲ႔ ေက်ာက္ဆည္ စာတန္းမွာ ေရးသားခဲ့တယ္ ဆိုတာကို ဘုန္းတင့္ေက်ာ္က ေထာက္ျပႏုိင္ ခဲ့ပါတယ္။

ေနာက္တခုကေတာ့ ဘီစီ ၂ ရာစု ပုဂံနဲ႔ ေအဒီ ၃ ရာစု ပုဂံႏုိင္ငံတို႔ ရိွတယ္ ဆိုတာကို ပါေမာကၡ Ferrend က တရုတ္ မွတ္တမ္းမ်ားကို ေလ့လာၿပီး ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲတာကိုက်ေတာ့ လုစ္က အမ်ားေရွ႔မွာမို႔လားမသိ အသိအမွတ္ ျပဳခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လုစ္ရဲ့ ေက်ာက္ဆည္စာတန္း အလိုအရ ပုဂံက ေအဒီ ၁ဝ၄၄ အေနာ္ရထာလက္ထက္ က်မွ ထြန္းကားတယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ ေအဒီ ၁ ရာစုမွာ ေရးသားၿပီးစီးခဲ့တဲ့ တရုတ္မွတ္တမ္း Chein Hen Shu အရ တရုတ္ ႏုိင္ငံကေန ပုဂံျပည္ကို မေလးကြ်န္းဆြယ္ကိုပတ္လို႔ ေရလမ္းကေန ခရီးသြားလာ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ အဲဒီအေၾကာင္းကို ဆရာႀကီး ဖာရဲမ္က ဖူကန္တူလူ သို႔မဟုတ္ ပုကံတူလူ စာတန္းမွာ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဖူကန္တူလူ ဆိုတာက ဖူကန္သို႔အဝင္တံခါးလို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ တရုတ္ျပည္ကေန သေဘၤာနဲ႔လာရင္ အဲဒီ ေနရာမွာ ပုဂံကိုသြားဖို႔ သေဘၤာေျပာင္းစီးရပါတယ္။ ကေန႔ ထုိင္းႏုိင္ငံေတာင္ပုိင္းက တကြာပါ အရပ္မွာ ရိွပါတယ္။ ၂ဝဝ၄ ဆူနာမီ ျဖစ္တုန္းက အထိအခုိက္မ်ားတဲ့ ေနရာထဲက တခုပါ။ က်ေနာ္ကေတာ့ ဖူးခက္ ကြ်န္းမ်ားလားလို႔ ေတြးမိပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ ဖူးခက္ကြ်န္းဟာ ေရွးတုန္းက သီရိလကၤာတို႔ ကုလားျပည္တို႔ကို သြားမယ္ဆိုရင္ သေဘၤာ ေျပာင္းစီးရတဲ့ ေနရာလည္း ျဖစ္ေနလို႔ပါ။ ေနာက္စိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္းတာက ကေန႔ ထုိင္းလူမ်ဳိး ေတြဟာ ပုဂံကို က်ေနာ္တို႔ အသံထြက္သလို (ပဂံ) လို႔အသံမထြက္ဘဲ ပုကံ လို႔ ခုထိ အသံထြက္ေနတုန္းပါ။

သုေတသီဖုန္းတင့္ေက်ာ္က အိႏိၵယ၊ တရုတ္၊ ပါရွန္၊ အာဖဂန္၊ ရခုိင္၊ ဗမာ မွတ္တမ္းေတြ၊ ေနာက္ ေရွးဗမာ ေက်ာက္စာေတြကို ကိုးကားၿပီး ပ်ဴႏုိင္ငံ လို႔ေခၚတဲ့ ျဗဟၼာႏုိင္ငံ၊ ျဗမၼာ၊ ျဗဳမ္မာ၊ ျဗဳမာ၊ ျပဴမွာ၊ ျပဴ၊ ပ်ဴ၊ ပု၊ ပုကံ စသျဖင့္ ေျပာင္းလဲျခင္း ကို အဆင့္လုိက္ ေဖာ္ျပသြားတာ အေတာ္စိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္း ပါတယ္။ တရုတ္မွတ္တမ္းမ်ား အရလည္း အဲသည္တုန္းက ဗမာျပည္ကို ျဗဟၼာ၊ ျမမၼာ၊ ပ်ဴ ဆိုၿပီး နာမည္သံုးမ်ဳိးနဲ႔ ေဖာ္ျပ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ပါတယ္။ ပုဂံေခတ္ကေန၊ ပင္းယ၊ အင္းဝ ေခတ္ေတြအထိ ေက်ာက္စာေတြမွာလည္း မိမိႏုိင္ငံနဲ႔ လူမ်ဳိးအမည္ကို ျဗဟၼာ၊ ျမန္မာ၊ ၿမံမာ၊ ၿမံမၼာ၊ ျမဟၼ၊ ျမဟၼာ ဆိုၿပီး အနက္တူ အသံကြဲ အမ်ဳိးမ်ဳိး ေရးထိုးေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာက္စာတခ်ပ္နဲ႔တခ်ပ္ အမည္စာလံုးေပါင္း ေဖာ္ျပတာျခင္း မတူပါ။ ကေန႔ ပုဂံလို႔ သိေနတဲ့ ၿမိဳ႔ေတာ္ကို ေက်ာက္စာမ်ားပါ ေနာက္ထပ္ ေခၚေဝၚတဲ့ အမည္ေတြက ျပဳဂါမ၊ ပ်ဴဂါမ၊ ပုဂမၼ၊ ပုကံ၊ ပုဂံ စတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဂမၼ၊ ဂါမ ဆိုတာ ပါဠိစကားမွာ ေစ်းၿမိဳ႔လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။
ပုဂံၿမိဳ႔ အဆက္ဆက္ဟာ ဘီစီ ၂ ရာစု ကတည္းက ျဖစ္တည္ခဲ့တဲ့ ပ်ဴၿမိဳ႔ေတြ ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို သက္ေသျပ သြားႏုိင္ပါတယ္။ ရခုိင္မင္းသမီး ဧခ်င္းမွာ ရခုိင္ကိုလာတုိက္ခ်ိန္ စစ္သည္တသိန္းပါတဲ့ အေလာင္းစည္သူမင္းကို ပ်ဴတသိန္းမင္း (ပုတသိန္းမင္း) အျဖစ္ေဖာ္ျပပါတယ္။ တပင္ေရႊထီး လက္ထက္အထိ ရခုိင္ေတြက ဗမာဖက္ကဘုရင္ေတြကို ပ်ဴမင္းလို႔ မွတ္တမ္းတင္ပါတယ္။ အဲဒီ ေခတ္အထိ ပ်ဴေတြပ်က္မသြားေသးဘူး ဆိုတာ ရခုိင္ဖက္က သိေနတဲ့သေဘာပါပဲ။ တရုတ္မွတ္တမ္းအရ မုဆိုးဖို သို႔မဟုတ္ ေရႊဘိုသား အေလာင္းမင္းတရား ဦးေအာင္ေဇယ် တရုတ္ဘုရင္ဆီ ပိုတဲ့ စာလႊာမွာ သူဟာ ပ်ဴမ်ဳိးပ်ဴႏြယ္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပပါတယ္။ ယူနန္နယ္က ဆင္းသက္လာတဲ့ မန္လူမ်ဳိး အဆက္အႏြယ္လို႔ မေဖာ္ျပခဲ့ပါဘူး။

ေဇာ္မင္း
ဆက္လက္ ေဖာ္ျပပါမည္။

No comments:

 
 
©2007 Fine-Leaves.blogspot.com, Powered by Blogger.