(၁)
၁၈၉ဝ ခုႏွစ္။ အထက္ ဗမာျပည္တခုလံုး အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္ေရာက္ခဲ့တာ ငါးႏွစ္ရိွခဲ့ၿပီ။ ေခတ္ေျပာင္းေခတ္လဲ ႀကီးအတြင္း လူတုိင္းက်ပ္တည္းၾကသည္။ ေယာက္က်ားသားမို႔ မိသားစုတခုလံုးရဲ့ တာဝန္က သူ႔တြင္ပိုရိွသည္ဟု ေမာင္ေမာင္လတ္ ခံယူ မိသည္။ သူငယ္ခ်င္း အေပါင္းအသင္းမ်ားက မုိးကုတ္သို႔တက္၍ ေက်ာက္တူးၾကရန္ တုိင္ပင္ လာသည္။ ေမာင္ေမာင္လတ္ႏွင့္ မုိးမိုးတို႔တြင္ သားတေယာက္ သမီးတေယာက္ ရိွသည္။ တကယ္တန္း ေျပာရရင္ မိသားစုက မ်ားသည္ဟု မဆိုႏုိင္။ မိသားစုကို လူတန္းေစ့ ေနထုိင္ေစလိုေသာ စိတ္က ေမာင္ေမာင္လတ္အား မိုးကုတ္သို႔ ေက်ာက္တူးသြားရန္ တြန္းပို႔ေနသည္။ မိုးကုတ္မွာ ေက်ာက္တူး၍ ေအာင္ျမင္ပါက မႏၱေလးသို႔ ျပန္၍ ကေလးမ်ားအတြက္ အလွဴႀကီး ၿခိမ့္ၿခိမ့္သည္း လုပ္မည္။ အိမ္ႀကီးအိမ္ေကာင္း တလံုး ေဆာက္၍ မိသားစု ထည္ထည္ ဝါဝါေနမည္ဟု ရည္မွန္းထားသည္။
ထိုအိပ္မက္မ်ားကို ရင္မွာပိုက္၍ နီးစပ္ရာမွ လိုအပ္သည့္ ေငြေၾကးေခ်းငွားကာ မိုးကုတ္သို႔ ေက်ာက္တူးရန္ သူငယ္ခ်င္းမ်ားႏွင့္ တက္လာခဲ့သည္။ တႏွစ္ပင္ မျပည့္တတ္ေသး ငွက္ဖ်ား အႀကီးအက်ယ္မိ၍ မိုးကုတ္ကေန လက္ဗလာ ျဖင့္ ျပန္လာခဲ့ရသည္။ မႏၱေလး ေရာက္ေတာ့ တလေလာက္ပဲ ေနလုိက္ရသည္။ ေမာင္ေမာင္လတ္ တေယာက္ ငွက္ ဖ်ားျဖင့္ ဆံုးေလေတာ့သည္။ မိသားတစုလံုးကား စီးပြားေရးအရ နာလန္မထူႏုိင္ သည့္အျပင္ လင္လည္းဆံုး ဖခင္ လည္းဆံုးရသည္။ တင္ေနသည့္ အေႂကြး မ်ားကိုလည္း မဆပ္ႏုိင္။ မိုးကုတ္တြင္ ေက်ာက္ေအာင္သည့္ တြင္းသမားဆို သည္မွာ တကယ္ေတာ့ လူနည္းစုသာ ျဖစ္သည္။ ေမာင္ေမာင္လတ္လို အရံႈးႏွင့္ ရင္ဆုိင္၍ အသက္ပါ ဆံုးရသူေတြက မနည္းေတာ့။
(၂)
၁၉၉ဝ ခုႏွစ္။ ခင္ေမာင္ထူး တေယာက္ ဖားကန္႔ရိွ ပုဂၢလိက ေက်ာက္စိမ္းတြင္း တခုတြင္ မန္ေနဂ်ာအျဖစ္ စတင္လုပ္ ကုိင္ခဲ့ သည္။ ခင္ေမာင္ထူးက အိမ္ေထာင္မရိွေသး။ သို႔ေသာ္ ေနာက္ႏွစ္ႏွစ္ သံုးႏွစ္ေလာက္ ရိွပါက ရည္း စားျဖစ္သူ ႏွင့္ လက္ထပ္၍ မိသားစုဘဝတခုကို ထူေထာင္ရန္ ရည္မွန္းထားသည္။ သို႔ေသာ္ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္တြင္ ခင္ေမာင္ထူး တေယာက္ ေသဆံုးခဲ့သည္။ ဖားကန္႔ ေက်ာက္စိမ္းေမွာ္ထဲတြင္ ဘိန္းျဖဴစြဲသည္။ အေပါင္းအသင္းမ်ား တေယာက္တ လဲ ဘိန္းျဖဴကို အရည္ေဖ်ာ္၍ အေၾကာ ထဲ ထိုးသြင္းရာမွ ကုိယ္ခံအားက်ဆင္းသည့္ ေရာဂါကူးစက္ခံ ရသည္။ ထိုေရာဂါဆိုးျဖင့္ အရြယ္ေကာင္းတံုး လူ႔ေလာကကို ေက်ာခုိင္းသြားခဲ့သည္။ မိဘမ်ားကိုလည္း ေကာင္းေကာင္း လုပ္မေကၽြးခဲ့ရ။ ရည္းစားျဖစ္သူႏွင့္လည္း တအိုးတအိမ္ ထူေထာင္ သည့္အထိ မေရာက္လုိက္ရ။
(၃)
၁၉၉၄ ခုႏွစ္။ စိုးစိုးတေယာက္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ တိုက်ဳိၿမိဳ႔ေတာ္ႀကီးသို႔ ေျခခ်ခဲ့သည္။ မိန္းမႏွင့္ အခါလည္ သမီးေလးတို႔က ျမန္မာျပည္ မွာ က်န္ရစ္သည္။ သံုးေလးငါးႏွစ္ အလုပ္ကုန္းလုပ္၍ ပုိက္ဆံစုမည္။ ေလးငါးႏွစ္ ပင္ပန္းတာ အေၾကာင္း မဟုတ္။ မိသားစု ေရရွည္မွာ တင့္တင့္တယ္တယ္ ေနႏိုင္ဖို႔ ဒီေလာက္ေတာ့ စြန္႔စားရမည္ေပါ့။ စိုးစုိးတေယာက္ အိမ္ ကို ပုိက္ဆံမွန္မွန္ ပို႔သည္။ သူ႔ဇနီးကလည္း စီးတဲ့ေရဆည္တဲ့ကန္သင္း။ ငါးႏွစ္ျပည့္ခါနီးေတာ့ စိုးစိုးတေယာက္ သူ႔ဇနီးအား တယ္လီဖံုးဆက္၍ ေရွ႔ေရး ကိုေဆြးေႏြးသည္။ တိုက္ကေလး တလံုးအဖတ္ တင္လာေသာ္လည္း တဖက္မွာက တရိပ္ရိပ္ တက္လာေသာ ကုန္ေစ်းႏႈန္း မ်ားႏွင့္ က်ဆင္းလာေသာ ေငြတန္ဖိုးတို႔ေၾကာင့္ ဂ်ပန္တြင္ ေနာက္ထပ္ တႏွစ္တဝါ ေလာက္ေတာ့ ဆက္လုပ္ဦးမည္ဟု လင္ မယားႏွစ္ဦး သေဘာတူ ဆံုးျဖတ္လုိက္သည္။
သို႔ေသာ္ တကယ္ထပ္ၾကာ သြားသည္က ေနာက္ထပ္ ငါးႏွစ္။ ေတာ္ေလာက္ၿပီ။ ဆယ္ႏွစ္လံုးလံုး ကၽြန္တေယာက္လို ဂ်ပန္မွာ အလုပ္လုပ္ခဲ့ရသည့္ ေငြက ဒီေခတ္အတုိင္း အတာႏွင့္ ဆုိပါက မမ်ားလွ။ ကိုယ့္ထက္ ဆင္းရဲသူေတြ ေလာ ကႀကီးမွာ အပံုလုိက္။ သမီးေလးလည္း ဆယ္ႏွစ္အတြင္း ဖေအလုပ္သူကို ဓာတ္ပံုသာ ျမင္ဖူးသည္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္ ျပန္မည္ဟု ဆံုးျဖတ္လုိက္ သည္။ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္တြင္ ကိုယ့္ေျပကုိယ့္ေျမ ျပန္ေရာက္ေတာ့သည္။ အားလံုး ေပ်ာ္ တျပံဳးျပံဳး။ ဒါေပမဲ့ ေလာကႀကီးသည္ ကိုယ္ ထင္သလို မေခ်ာေမြ႔။ ျပန္ေရာက္ၿပီး ဆယ္ရက္ေလာက္ရိွေတာ့ စိုးစုိး ဆံုးရွာသည္။ လူေတြကေတာ့ ေအးသည့္ႏုိင္ငံမွ ပူသည့္ ႏုိင္ငံကို အျပန္ ေရခ်ဳိးမွား၍ ျဖစ္ရသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ဆရာ ဝန္ႀကီးမ်ား အဆိုအရေတာ့ စိုးစိုးရုတ္တရက္ ေသဆံုးရျခင္းမွာ ႏွလံုးေရာဂါေၾကာင့္ဟုဆို၏။ မိသားစုကို စြန္႔ခြာ၍ သူတပါးတုိင္းျပည္မွာ ဆယ္ႏွစ္ဆယ္မိုး ကၽြန္ခံခဲ့ရတာ ကၽြန္ခံရက်ဳိးမနပ္ခဲ့။
(၄)
၁၉၉၆ ခုႏွစ္တြင္ ဖိုးေအး တေယာက္ ထုိင္းႏုိင္ငံသို႔ ေရာက္လာခဲ့သည္။ ဘာမွမတတ္သူ ဆိုေတာ့ အုတ္သယ္ ဘိလပ္ ေျမသယ္ က စလုပ္ရသည္။ ပင္ပန္းလုိက္သည္မွ လက္ကုန္။ ရသည့္ေန႔တြက္ကလည္း နည္းသည္။ တရက္မွ ဘတ္ေငြ ေလးဆယ္သာ။ ဒါေတြကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေက်ာ္ျဖတ္ၿပီး အခုေတာ့ သံလက္ကုိင္ ပန္းရံဆရာအဆင့္။ အခု အလုပ္ ရွင္က အရင္အလုပ္ရွင္ မ်ားလို အလုပ္သမားခ ေစ်းသိပ္မႏွိမ္။ သူ႔ကိုတေန႔ ဘတ္ေငြ (၂၂ဝ) ေန႔တြက္ေပးသည္။ မဆိုးလွ။ ရြာမွာက်န္ခဲ့သည့္ အေမတို႔ အေဖတို႔အား ေငြမွန္မွန္ပို႔ႏုိင္သည္။ သူပို႔သည္ေငြကိုစု၍ ပ်ဥ္ေထာင္ႏွစ္ထပ္ အိမ္တလုံး ေဆာက္ဖို႔ သူ႔အေမကို မွာထားသည္။ ဝင္ေငြမွန္ေသာ အလုပ္ရွာရန္ခက္သည့္ ျမန္မာျပည္ကို အၿပီးျပန္ဖို႔ ေလာက္ေတာ့ သူမမွန္းႏုိင္ေသး။ ဘာဘဲေျပာေျပာ ထုိင္း ႏုိင္ငံမွာ ဆက္ေနရဦးမည္ကေတာ့ ေဗဒင္ေမးစရာမလို။ သို႔ေသာ္ ရြာတြင္ တဲပုတ္ကေန ႏွစ္ထပ္ အိမ္တလံုး ျဖစ္လာတယ္ ဆိုေတာ့ အရင္ကနဲ႔စာရင္ တုိးတက္လာတယ္လို႔ ဆိုရမွာေပါ့။ ရြာျပန္မေရာက္တာ ထုိင္းကို ထြက္လာကတည္းက။
ဒီႏွစ္ေတာ့ အလုပ္ရွင္ကို ခြင့္ေတာင္း၍ ရြာကိုျပန္လာလည္သည္။ ဖိုးေအး လည္ပင္းမွာေတာ့ ယိုးဒယားဘတ္ႀကိဳးက တရမ္း ရမ္းျဖင့္။ ရြာေရာက္ေရာက္ျခင္း ဖိုးေအး စိတ္ဓာတ္က် သြားသည္မွာ ဟိုေအာက္ဆံုး အဆင့္အထိ။ သူတို႔အိမ္ သည္ အရင္ကလို တဲပုပ္သာသာ။ ဘယ္မွာလဲ ႏွစ္ထပ္ပ်ဥ္ေထာင္အိမ္။ ဘာမွထူးၿပီး ေျပာင္းလဲ ျခင္းမရိွ။ ဒီႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာအတြင္းသူပို႔ ထား သည့္ ေငြေတြ ဘယ္ေရာက္ကုန္ၿပီနည္း။ ရြာက သူငယ္ခ်င္းမ်ား ေျပာျပမွ အျဖစ္မွန္အားလံုး ကို ဖိုးေအးသိရသည္။ အေဖက ဘာမွ်မလုပ္ေတာ့ သူပို႔သည့္ ေငြျဖင့္ အရက္ကေလးက တျမျမ။ အေမက ႏွစ္လံုး သံုးလံုးေတြ မွန္မွန္ကစားသည္တဲ့။ သည္ ၾကားထဲ က်န္သည့္ အိမ္ေထာင္သည္ ေမာင္ႏွမေတြကလည္း အဆင္မေျပတာ မ်ားေသာေၾကာင့္ လာလာႏိႈက္ၾက ေသးသည္ တဲ့။ ဖိုးေအးကား ပုလုိင္းေပါက္ႏွင့္ ဖားေကာက္သူလို ခံစားရ သည္။ သူတပါး ေရေျမတြင္ အလုပ္သြားလုပ္ရသည္မွာ ဘာထူး ေတာ့မည္နည္း။
(၅)
ျမန္မာျပည္သားေတြ ဘဝ က်ပ္တည္းမႈမ်ားေၾကာင့္ ကိုယ့္အရပ္ ကိုယ့္ေဒသကခြါ၍ တျခားအရပ္တပါးမွာ သြားအလုပ္ လုပ္ခဲ့ ၾကတာ ဟိုေရွးတံုးကတည္းက။ တရြာမေျပာင္း သူေကာင္းမျဖစ္ ဆိုေသာစကားအတုိင္း ေရွးကတဲက တေနရာမွ တေနရာသို႔ ေျပာင္းေရႊ႔ အေျခခ်ခဲ့ၾကသည္။
ေသေသခ်ာခ်ာ ျပန္ၾကည့္ပါက ေမာင္ေမာင္လတ္တို႔ေခတ္ မုိးကုတ္ပတၱျမားေျမသို႔ ေက်ာက္တူးသြားျခင္း၊ ခင္ေမာင္ထူး တို႔ေခတ္ ဖားကန္႔မွာ ေက်ာက္စိမ္းသြားတူးျခင္းတို႔မွာ အစမဟုတ္ေသး။ သူတို႔ထက္ ေစာသူမ်ား ရိွခဲ့သည္။ အဂၤလိပ္ ေအာက္ ျမန္မာျပည္ သိမ္းထားသည့္ကာလ ကတည္းက အထက္ဗမာျပည္က လယ္သမားမ်ား ဘဝစိုေျပမည္ဟု ထင္ရေသာ ေအာက္ ျပည္သို႔ အစုလုိက္အျပံဳလုိက္ ေျပာင္းေရႊ႔ခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ နင္းျပားတို႔ကား ဘာမွထူး၍ တိုးတက္ခံစားရျခင္း မရိွ။ ကိုလိုနီ လက္ေအာက္မို႔ ဖိႏိွပ္ခံရသည္။ ပုိင္ဆုိင္မႈမ်ားပင္ ခ်စ္တီးလို လူ တန္းစားမ်ား၏ လက္ထဲသို႔ ေရာက္ကုန္သည္။ ၁၉၂၉-၁၉၃ဝ ကမၻာ့စီးပြားပ်က္ကပ္မွ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ကာလမ်ား အလယ္ စစ္အာဏာရွင္ အဆက္ဆက္ ကေန႔ လက္ထက္အထိ လူေတြ ေရႊ႔ေျပာင္းအလုပ္ လုပ္ေနရတံုးပင္။
အခုေခတ္ေတာ့ ျပည္တြင္းေရႊ႔ေျပာင္းျခင္းကို ေက်ာ္၍ ျပည္ပသို႔ ေျပာင္းေရႊ႔အလုပ္ လုပ္လာၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ဘယ္ေရာက္၍ ဘာလုပ္လုပ္ အမ်ားစုကား ဆင္းရဲတြင္းက မလြတ္ႏုိင္ေသး။ ႏုိင္ငံျခားကျပန္ပို႔ေသာ ေငြမ်ားသည္ ေလာက္သည္ဟု ဘယ္ေသာ အခါကမွ မရိွခဲ့။ ျပည္တြင္းရိွ ႏုိင္ငံေရးစနစ္ႏွင့္ စီးပြားေရးစနစ္က ပို႔သေလာက္ မေလာက္ ငွေစရန္ ဖန္တီးထား လို႔ျဖစ္သည္။ ကိုယ့္လူမ်ဳိးတူ မ်ဳိးစိတ္တူမ်ား အစိုးရျဖစ္သည့္ ေခတ္ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း ဘာမွ တုိးတက္ျခင္းမရိွ။ မရိွျခင္းကလည္း မဆန္း။ ထိုသူတို႔ကိုယ္တုိင္ ကိုလုိနီလက္သစ္မ်ား ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္။
(၆)
ျမန္မာျပည္သားတို႔သည္ မြန္ဂိုလီးယားကုန္းျပင္ျမင့္က ဆင္းသက္လာသူမ်ား ျဖစ္သည္ဟု မႏုႆေဗဒ ပညာရွင္မ်ားက ဆုိ သည္။ မ်ဳိးစိတ္တစိတ္က တိဗက္တြင္ ေခတၱဝင္ၿပီး ေသာင္တင္၍ ေနာက္ပုိင္းတြင္ နန္ေခ်ာင္အင္ပုိင္ယာအတြင္း ဝင္ခိုရင္း ျမန္မာျပည္လြင္ျပင္ကို ေရာက္လာ အေျခခ်သည္ဟု ဆိုသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တိဗက္တိုဘားမဲန္း (သို႔မဟုတ္) တိဗက္ ျမန္မာ ဟုလည္း ထိုပညာရွင္တို႔က ေခၚသည္။ ထုိင္းခ်ဳိင္းနိစ္ (သို႔) ရွမ္းတရုတ္အႏြယ္ မ်ဳိးစိတ္သည္လည္း ျမန္မာျပည္ အေရွ႔ပုိင္း ေတာင္တန္းေဒသမ်ားသို႔ ဝင္ေရာက္အေျခခ် ေနထုိင္ၾကသည္ဟု ဆိုသည္။ ထို႔အတူ မြန္ခမာ မ်ဳိးစိတ္ သည္လည္း ခရီးသည္ ႀကီးမ်ား ျဖစ္သည့္ အားေလွ်ာ္စြာ ျမန္မာျပည္အတြင္း ေရႊ႔ေျပာင္း လာခဲ့ၾကသည္။
ျမန္မာျပည္ဆိုသည့္ ေနရာကို မေရာက္ခင္ မြန္ဂိုလီးယား ကုန္းျပင္ျမင့္ကစ၍ ထြက္ခြာလာရင္း တေနရာမွ ေနာက္တေနရာ သို႔ ေရႊ႔ေျပာင္းေနထုိင္သူမ်ား ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာျပည္ ေရာက္ျပန္ေတာ့လည္း ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္း မေနရေသး၊ အေျခ မက် ႏုိင္ေသး။ ဆက္လက္၍ ခရီးႏွင္ေနၾက သည္မွာလည္း မဆံုးေသး။ ဒီတခါေတာ့ ပင္လယ္ေတြ သမုဒၵရာေတြကို ေက်ာ္၍ပင္ ခရီးႏွင္ေနၾကရသည္။ ေရွးတံုးက ခရီးႏွင္ခဲ့သည္မွာ၊ ေရႊ႔ေျပာင္းခဲ့ၾကသည္မွာ သဘာဝတရား၏ တြန္းပို႔မႈ ျဖစ္စဥ္ေအာက္က ႏုိင္ငံေရးေၾကာင့္ဟု ဆိုႏုိင္သည္။ အခုကေတာ့ ဇြတ္အတင္း တြန္းပို႔ေနေသာ ကိုလိုနီ လက္သစ္ ႏုိင္ငံေရးစနစ္ဆိုးေၾကာင့္ သြားေနၾကရသည့္ မဆံုးႏုိင္ေသာ ခရီးျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္ခ်က္ခ်ရ ေပလိမ့္မည္။
ေဇာ္မင္း (လူ႔ေဘာင္သစ္)
၃၁ ရက္ ေအာက္တိုဘာလ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္
Saturday, November 1, 2008
ျမန္မာျပည္သားခရီးသည္မ်ား
Posted by ရြက္မြန္ at 11:54 AM
Labels: ေဇာ္မင္း (လူ႔ေဘာင္သစ္)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment